A Habakkuk project |
A félelem árnyékában
A brit admiralitás fokozatosan szenvedett kisebb-nagyobb veszteségeket az Atlanti-óceánon. A német haditechnika azonban sohasem látott újításokat ért el a tengeri hadszíntéren. Bár a Bismarck elvesztése megrázta a németeket, a tengeralattjárók sikerei mégis bíztató jeleket adtak Berlinnek. Winston Churchill 1942 decemberében egy teljesen elképzelhetetlen ötlettel állt elő. A brit flottának kellene egy olyan árnyék-hajó, amely képes repülőgépek hordozására, így felügyelet alatt tudják tartani az óceánt, s a német tengeralattjárókat hamar bemérnék, majd megsemmisítenék. A terv első része repülőgép-hordozó – ez még megvalósítható, de hogyan tegyék láthatatlanná? Anglia ekkor vette fel a kapcsolatot amerikai kutatókkal, tudósokkal.
Képtelenségből képletek?
Az első tervekkel Geoffrey Pyke és JD Bernal állt elő, akik egy szellemhajót álmodott meg. Pyke rájött arra, hogy az acél és a jég (megfelelő állapotban) közel azonos súlyú. Alumínium váz csökkentett használatával és az üvegesedés segítségével ki lehetne alakítani a hajó belsejét, így az terhelhető marad egy repülőgép felszállóval. A Habakkuk elnevezést a bibliából vette – tükrözvén a kámforráválást - de más források szerint Pyke elírta az akció nevét. Három változat került papírra. Az első – hogy a hajó szerkezete fából készül – elvetették. A második egy acélbetéttel kibélelt szerkezet, túl lassúnak bizonyult. A harmadik a második változat könnyített formája, s ezt próbálták kivitelezni. Fennállt viszont egy probléma. A hajó, hogy fog ellenállni a torpedóknak? A válasz sehogy. Egy torpedó elsüllyesztette volna a szellemhajót.
A másik gond, a jég hamar olvadásnak indulhatott, így állandó hűtésre lett volna szükség, de ezt még tetőzte az a tény is, hogy a jég könnyen átfordult a vízben a felülete miatt. A két tudós, azonban kikísérletezte a lecsiszolt jég vízben való siklását, így az állandó hűtés megoldásával a hajó nem borult volna föl. Jég és fa ötvözetéből megszületett szerkezet szíve, amit „pykrete” - re kereszteltek.
Az első konkrét adatok szerint a hatalmas szerkezet 600m (2000ft) hosszú lett volna, és az állandó hűtés biztosításával a tömeg nem ingadozott volna, valamint a hajó vízkiszorítása 2.2 millió tonna lett volna. A kifutót 150 repülő tudta volna használni. A hajó tervezése azonban elakadt. 1944-ben már nem volt akkora igénye a szellemhajónak, valamint a költségek irreálisan naggyá halmozódtak (100 millió dollár). A hűtés rendszer biztosíthatatlansága, az acél hiány, az üzemanyag állátás korszerűtlensége miatt a tervet véglegesen félretették.
Megítélés
A Habakkuk megítélése igen vegyes. A korabeli kritikák azonban, majdnem egytől-egyig negatívak. Sir Charles Goodeve azt írja a hajó felemésztette volna Anglia teljes fakitermelését, így még a papír előállítására sem futotta volna. 40.000 tonna parafát vett volna igénybe a szigetelés. Szerinte a hajó maximum hat csomó sebességre lett volna képes, ha só folyamatosan marja a jeget, majd az acél vázat.
Még sem képtelenség?
2009. április 15-én a Mythbusters csapata, Jamie Hyneman és Adam Savage építettek egy kis csónakot a módosított Pyke tervek-alapján. Sikeresen átvitték a csónakot az alaszkai vizeken, 25 mérföld / órás (40 km / h) sebességgel. Megállapították azt is, hogy a fa-ötvözetes verzió, sokkal stabilabb lett volna, valamint a masszív ötvözet ellenállt volna egy bizonyos mértékig a lövéseknek.
A másik a BBC-program - Bang Goes The Theory is kísérletet tett 2010 szeptemberében a hajó elkészítésére. 5000 kg kendert fagyasztottak le, majd építettek a hajótestbe. A hajó útnak is indult Portsmouth kikötőjéből, de csekély idő alatt olvadásnak indult s egy órával a kikötő elhagyása után el is süllyedt.
GATOTTABB_MAI}