második világháború

csaták kudarcok vilámháboru a világ leggyorsabb katonai terve fegyverek harckocsik tankok stb.

Amerikai páncélvadászok Nyomtatás E-mail
M10 'Wolverine'
  m10-live
 
1942 áprilisában kezdődött el ennek a páncélosok megsemmisítésére alkalmas járműnek a kifejlesztése az amerikai hadseregnél. A felépítményt a Sherman tankok alvázára készítették. Ezen helyezték el a tetején fedetlen, M7-es ágyúval felszerelt tornyot. Mivel nem közelharcra tervezték, a jármű páncélzata jóval vékonyabb volt, mint a tankoké. Éppen ezért nem önálló egységekben, hanem támogató fegyverként használták. A rossz védettség mellett hátránya volt még, hogy nagy magassága miatt könnyű célpontot jelentett az ellenségnek. 1942 szeptembere és 1943 decembere között kb. 6600 darab készült belőle. Sokat szállítottak Nagy-Britanniának, ahol 1944 végén átalakították. A 17 fontos brit löveggel szerelt változat Achilles néven vált ismertté. Jóval hatékonyabbnak bizonyult, mint az eredeti verzió, ezért a brit haderő még jóval a háború után is használta.
TECHNIKAI ADATOK
  • Hossz: 6,83 m

  • Szélesség: 3,08 m 

  • Magasság: 2,57 m

  • Súly: 29 900 kg

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 76,2 mm-es M7-es ágyú, 1 db 12,7 mm-es Browning géppuska

  • Motor: 2 db GMS6-71 dízel; összesen 375 LE

  • Sebesség: 51 km/h (úton)

  • Hatótáv: 322 km

  • Páncélzat: 12-37 mm


M18 'Hellcat'
  119m-18-med
 
Amíg a II. világháború legtöbb páncélvadászát harckocsikból alakították át, az M18 Hellcat viszont eleve erre a feladatra készült. A típus fejlesztése 1942-ben vette kezdetét, az első sorozatgyártású péklányok 1943-ban jelentek meg, és a gyártás 1944 decemberi leállításáig összesen 2500 darab készült belőle. Az M18 bizonyult a háború legjobb amerikai páncélvadászának. A jármű, amely sokkal kisebb volt, mint az M10 Wolverine, valamivel erősebb fegyverzetet kapott, és messze gyorsabb is volt annál. Valójában az M18-as volt a II. világháború leggyorsabb lánctalpas járműve, kitűnő fajlagos teljesítményének köszönhetően igen fürge volt, és nagyon jól gyorsult. Mindenekfelett azonban egyedül is képet volt megállni a helyét a harcmezőn. A típus sikerei ellenére, a szakosított páncélvadálzok iránti lelkesedés csökkenésével a háború vége felé az M18-asokat is egyre inkább rohamlövegként, vagy önjáró lövegként alkalmazták.
TECHNIKAI ADATOK
  • Hossz: 6,65 m

  • Szélesség: 2,87 m

  • Magasság: 2,57 m

  • Súly: 17 000 kg

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: egy 76,2 mm M1 A1 ágyú; egy 12,7 mm Browning géppuska

  • Motor: egy 340 LE (253,5 kW) teljesítményű Continental R-975 C1 csillag benzinmotor

  • Sebesség: 88 km/h (úton)

  • Hatótáv: 170 km

  • Páncélzat: 9-25 mm

  • rit páncélvadászok Nyomtatás E-mail
    Archer
      archer
     
    Az Archer azon brit döntés nyomán született, amely szerint a brit páncéltörő ágyúk kaliberét 57-ről 76,2 mm-re növelték. Ezek az új ágyúk túl nehezek voltak az akkor szolgálatban álló brit harckocsik számára, ezért átmeneti megoldásként a Valentine harckocsialvázát építették át páncélvadásznak. Az első sorozatgyártású Archer 1943 márciusában jelent meg, a típus első harci bevetésére mégis csupán 1944 októberében került sor. A kezdeti aggodalmak, amelyek a harcjármű hátrafelé néző ágyúját kifogásolták, alaptalannak bizonyultak. Az alacsony sziluett ideálisnak bizonyult a lesállásból végzett rajtaütésekhez. Azt pedig éppen a hátrafelé néző ágyú tette lehetővé, hogy a jármű a lehető leggyorsabban, fordulás nélkül hajtson el, s így elkerülhette a visszacsapást. A II. világháború végéig összesen 655 db Archer készült el, és a típus egészen az 50-es évek közepéig szolgálatban maradt a brit hadseregben.

    TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 6,65 m

  • Szélesség: 2,75 m

  • Magasság: 2,25 m

  • Súly: 16 252 kg

  • Legénység: 4 fő

  • Fegyverzet: 1 db 17 fontos ágyú; egy 7,7 mm BREN golyószóró

  • Motor: 192 LE-s General Motors 6-71 hathengeres dízelmotor

  • Sebesség: 32,8 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 225 km

  • Páncélzat: 8-60 mm

  • Magyar páncélvadászok Nyomtatás E-mail
    Nimród
      nimrod2
     
    A Magyar Honvédség által 1940-ben rendszeresített Nimród alapját a Toldi harckocsihoz hasonlóan egy svéd tervezésű jármű, az L-62-es képezte. Ennek alváza hosszabb volt, mivel négy helyett 5 pár (bár kisebb) futógörgővel szerelték. A magyar mérnökök áttervezték a tornyot, de a fegyverzetet megtartották, mert a Bofors gépágyút Magyarországon is gyártották. A második sorozatban a motoron változtattak: a német Büssing helyett annak GANZ licenszét szerelték be. A Nimródot eredetileg kettős célra szánták, páncélvadászként és légvédelmi gépágyúként is számításba vették.A Szovjetunióban vívott harcok során kiderült, hogy előbbi szerepkörében a gyengén védett célokat leküzdi, de hatástalan a T-34-esekkel és a KV-1-esekkel szemben. Annál inkább bevált, mint a páncélos csapatokat és a gyalogságot támogató önjáró légvédelmi löveg. Éppen ezért ezért a kezdetben a páncélosegységekhez rendelt Nimródokat 1943-44 fordulóján fokozatosan a légvédelmi tüzérséghez osztották be.
     
    TECHNIKAI ADATOK
    • Hossz: 5,32 m

    • Szélesség: 2,30 m

    • Magasság: 2,80 m

    • Súly: 10500 kg

    • Legénység: 6 fő

    • Fegyverzet: 1 db 40 mm-es 36M Bofors légvédelmi gépágyú

    • Motor: 8 hengeres Büssing vagy GANZ VIII. VGT 107; 155 LE

    • Sebesség: 50 km/h (úton)

    • Hatótáv: 225 km

    • Páncélzat: 6-13 mm

    • Német páncélvadászok Nyomtatás E-mail
      Jagdpanzer 38(t) Hetzer
      hetzer-1
       
      A harckocsialvázra épített, kiválóan sikerült Stug III rohamlöveg adta az ötletet egy könnyű páncélvadász jármű kifejlesztéséhez. 1942-ban leálltak a Panzer 38(t) gyártásával, de alvázát továbbra is előállították a cseh üzemek. Több más modellhez hasonlóan ez képezte később a Hetzer páncélvadász alapját is. A típust 1943-tól gyártották, a gyalogság támogatására és páncélvadászként is bevetve azt. A nehéz harckocsikon kívül minden más páncélos jármű ellen alkalmazható volt, alacsony építése és döntött páncélja képezték legnagyobb előnyeit, hátrányai a löveg kis mozgathatósága és a rossz belső elrendezés voltak. 1945-ben már 75 mm-es L/70-es löveggel szerelték. Csehszlovákiában a háború után is gyártották, a svájci haderőben a 70-es évekig rendszerben állt.

      TECHNIKAI ADATOK

      • Hossz: 6,25 m

      • Szélesség: 2,63 m

      • Magasság: 2,10 m

      • Súly: 16 000 kg

      • Legénység: 4 fő

      • Fegyverzet: 1 db 75 mm-es PaK 39 L/48 ágyú, 1 db 7,92 mm-es MG 34 géppuska

      • Motor: Praga EPA TZJ 6 hengeres; 125 LE

      • Sebesség: 39 km/h (úton)

      • Hatótáv: 180 km

      • Páncélzat: 8-60 mm


      Jagdpanzer IV
      jagdpanzer4b
       
      A Stug III rohamlöveg felváltása céljából 1944 elejétől kezdték gyártani a Jagdpanzer IV páncélvadászt. Az eredeti elképzelés szerint a Panzer IV alvázára a Panther harckocsik 75 mm-es StuK 42 L/70-es lövegét szerelték volna. Ezt az elképzelést hevesen ellenezte Guderian tábornok, szerinte a tankok gyártása lett volna az elsődleges, ezért az új jármű a Guderian kacsa gúnynevet kapta. A gyártás elején kiderült, hogy a Pantherek lövegét át kell alakítani a beépítéshez, ezért átmenetileg 75 mm-es L/48-as löveggel szerelték a járművet, ami a StuG IV nevet kapta. Ezután ismét egy átmeneti megoldás, a 75 mm-es KwK 40 L/48-as löveg következett, majd a véglegesnek szánt verzió, a néha Panzer IV/70-nek nevezett páncélvadász. (Ennek is volt eltérő futóművű változata.) A sokféle módosítás is jelezte, hogy kissé kapkodva tervezték, de félelmetes fegyvere miatt igen hatékonynak bizonyult, főleg a gyengébb szövetséges tankok ellen vált be. Alacsony felépítésű, de kissé orrnehéz, és a terepen bizonytalan mozgású jármű volt.

      TECHNIKAI ADATOK

      • Hossz: 8,65 m

      • Szélesség: 3,28 m

      • Magasság: 1,96 m

      • Súly: 25 800 kg

      • Legénység: 5 fő

      • Fegyverzet: 1 db 75 mm-es StuK 42 L/70 löveg, 1 db 7,92 mm-es MG 34 géppuska

      • Motor: 1 db 12 hengeres Maybach HL 120 TRM; 300 LE

      • Sebesség: 40 km/h (úton)

      • Hatótáv: 210 km

      • Páncélzat: 20-80 mm


      Jagdpanzer V Jagdpanther
      jagdpanther4
       
      A német hadvezetés 1943-ban adta ki az utasítást egy olyan páncélvadász megtervezésére, mely elbírja a 88 mm-es páncéltörő ágyút. Erre a célra a Panther harckocsik alvázát vették igénybe. A kor követelményeihez képest vékony páncélzattal vették körül a löveget, de a jármű alacsony kiképzése és döntött falai mégis jó védettséget eredményeztek. Az erős motor segítségével a mozgékonyságot is megfelelő szinten tudták tartani. A Jagdpanthernek egy nagy hiányossága volt: mindössze 382 darabot tudtak készíteni 1944 februárja és 1945 áprilisa között a légitámadásoktól sújtott német üzemek. Ahol viszont megjelent, a kevés Jagdpanther félelmetes ellenfélnek bizonyult, többek között a magyarországi harcokban is.

      TECHNIKAI ADATOK

      • Hossz: 9,85 m

      • Szélesség: 3,28 m

      • Magasság: 2,72 m

      • Súly: 45 500 kg

      • Legénység: 5 fő

      • Fegyverzet: 1 db 88 mm-es Pak 43/3 L/71 ágyú, 1 db 7,92 mm-es MG 34 géppuska

      • Motor: 1 db 12 hengeres Maybach HL 230 P30; 700 LE

      • Sebesség: 46 km/h (úton)

      • Hatótáv: 210 km

      • Páncélzat: 17-80 mm


      Jagdpanzer VI Jagdtiger
      jagdtiger13d
       
      A Jagdtiger tipikus példája a német hadiipar háború végi kapkodó fejlesztéseinek. Alapját a Tiger II (közismert, bár hivatalosan nem használt nevén: Királytigris) képezte, melynek alvázára elképesztő erejű 128 mm-es löveget szereltek. Hiába volt hatékony a fegyverzet, a monstrum súlyát egyetlen német híd sem bírta el. A nagy tömeggel rendelkező páncélvadász emellett igen sebezhető volt oldalról és hátulról, de kiváltképpen a levegőből jövő támadásokkal szemben. Közúton még elfogadható sebessége terepen 17 km/h-ra csökkent, fogyasztása viszont kilométerenként elérte az 5 litert. Mindezek tetejébe mindössze 38 lőszert tudott szállítani. Támadó hadműveletekre alkalmatlannak bizonyult, de védekező harcok során gyakorlatilag minden ellenséges járművet meg tudott semmisíteni - ha eljutott a harctérre. 1944-ben és 1945-ben összesen 77 darab készült belőle. Gyártása során a Henschel-féle felfüggesztést az egyszerűbb Porsche-változatra cserélték, az utolsó 26 darabot pedig csak 88 mm-es löveggel tudták leszállítani.

      TECHNIKAI ADATOK

      • Hossz: 10,65 m

      • Szélesség: 3,63 m

      • Magasság: 2,82 m

      • Súly: 71 700 kg

      • Legénység: 6 fő

      • Fegyverzet: 1 db 128 mm-es PaK 44 L/55 ágyú, 1 db 7,92 mm-es MG 34 géppuska

      • Motor: 1 db 12 hengeres Maybach HL 230 P30; 700 LE

      • Sebesség: 38 km/h (úton)

      • Hatótáv: 170 km

      • Páncélzat: 30-250 mm

       
      Ferdinand SdKfz. 184
      ferd_06
       
      Német páncélvadász konstrukciója a Pz-VI. és Pz. VI/II. Porsche-féle változatából eredt. A nehézharckocsira kiírt pályázatra a Henschel és a Porsche cég tervei közül a gyártás és a javítás tekintetében egyszerűbb Henschel-változatot fogadták el. Az elkészült 91 Porsche-futóművet torony nélküli páncélosvadásszá alakították át. Zárt, 200 milliméteres homlokpáncélú felépítményben 1 nagy teljesítményű, L/71 csőhosszú 88 milliméteres páncéltörő ágyú kapott helyet. Tervezője keresztnevéről Ferdinandnak, hosszú lövege alapján később hivatalosan Elefantnak nevezett páncélvadászokat. Hitler megkövetelte, hogy az új harcjármű már a szovjet fronton tervezett 1943-as támadásban is részt vegyen, ezért a fejlesztési munkálatokat túlságosan is siettették. Ennek következményeként, amikor a kurszki csatában bevetették őket, számos jármű lerobbant a csatatéren, míg mások megfelelő páncélzat híján, valamint nehézkes mozgásuk miatt a szovjet tüzérek könnyű prédájává váltak. Tetézte a bajokat, hogy az Elefant nem rendelkezett géppuskával, így semmivel sem védekezhetett a szovjet gyalogság ellen, amely robbanótöltetekkel könnyen megbéníthatta a járműóriásokat. A túlélőket védőgéppuska felszerelése után Olaszországban alkalmazták., ahol megbízhatatlanságuk és az állandó alkatrészhiány biztosította, hogy ne számítson igazán hatékony harcjárműnek.

      TECHNIKAI ADATOK

      • Hossz: 8,13 m

      • Szélesség: 3,38 m

      • Magasság: 2,99 m

      • Súly: 65 000 kg

      • Legénység: 6 fő

      • Fegyverzet: 88 mm-es Pak 43/1 (L/71) harckocsiágyú, 2 db 7.92 mm-es MG 34 gépfegyver

      • Motor: 2db összesen 530 LE-s Maybach HL 120TRM benzinmotor

      • Sebesség: 20 km/h (úton)

      • Hatótáv: 153 km

      • Páncélzat: elől 200 mm, oldalt 80 mm, hátul 80 mm

       
      Nashorn SdKfz. 164
        nashorn
       
      A németek minden áron igyekeztek nagyobb mennyiségű páncélvadászt szolgálatba állítani a keleti fronton, és ezért számos rögtönözve kifejlesztett harcjárművet rendszeresítetek. A 88-mm-es Pak 43 páncéltörőágyú számára a Pz. IV harckocsi alvázán alakítottak ki különleges fegyverhordozó járművet. A Nashorn névre keresztelt típus első példányai 1943-ban léptek szolgálatba. Gyártását 1944-ben leállították. Az igen nagy teljesítményű ágyú ütőképes fegyverré tette a Nashorn-t, de a számára kitűzött feladat ellátásához túlságosan nagy célfelületet mutatott ellenfeleinek. Az új páncélvadász túlságosan magas volt, ezért csak körülményesen lehetett álcázni, s ezt a problémát tovább súlyosbította a szegényes páncélzat, mert egyedül a jármű vezetője élvezett teljes páncélvédettséget. A Nashorn-t ezért, a többi páncélvadásszal ellentétben, elsősorban távolharc-fegyverként használták. Összesen 6, egyenként 30 Nashornnal felszerelt nehéz páncélvadász zászlóaljat (sPz.Jagd.Abt.) hoztak létre, melyek mindegyik fronton megfordultak (az 552. például 1944-ben Olaszországban harcolt).

      TECHNIKAI ADATOK

    • Hossz: 8,44 m

    • Szélesség: 2,87 m

    • Magasság: 2,65 m

    • Súly: 24 380 kg

    • Legénység: 5 fő

    • Fegyverzet: egy 88 mm-es Pak 43 ágyú, egy 7,92 mm-es MG34 géppuska

    • Motor: 265 LE-s Maybach HL 120 benzinmotor

    • Sebesség: 40 km/h (úton)

    • Hatótáv: 210 km

    • Páncélzat: 10-30 mm

    • Szovjet páncélvadászok Nyomtatás E-mail
      SU-85
      su85cw_16   

      A T-34/76 harckocsi alapjain létrehozott járművet a T-34/85 fejlesztésével párhuzamosan készítették. A gyártás, az alkatrészellátás és a kiképzés megkönnyítése érdekében a két járművet nagyon hasonló módon alakították ki. A SU-85-ös páncélvadász mozgékonyságban és terepjáró képességeit illetõen jobbnak bizonyult, mint a harckocsi, és szerencsésnek mondható a löveg gömbcsuklós beszerelése, mivel így könnyebben tudott célra tartani.Gyártása 1943-ban indult. Menet közben több módosítást is eszközöltek rajta, később a SU-100-as váltotta fel.

      TECHNIKAI ADATOK

      • Hossz: 5,92 m

      • Szélesség: 2,95 m

      • Magasság: 2,36 m

      • Súly: 30 000 kg

      • Legénység: 4 fő

      • Fegyverzet: 1 db 85 mm-es D-5 ágyú, 2 db 7,62 mm-es géppuska

      • Motor: 1 db 12 hengeres V-2 Diesel; 500 LE

      • Sebesség: 55 km/h (úton)

      • Hatótáv: 300 km

      • Páncélzat: 20-45 mm



      SU-100
        su-100
       
      A Szovjetunióban 1943-ban fejlesztették ki az SU-85 típusú páncálvadász harcjárművet. A nehéz német harckocsik megjelenésével azonban nagyobb teljesítményű löveg beépítésére volt szükség, így – szintén a T-34 alvázán – megjelentek 1944 szeptemberében a 100 mm-es löveggel felszerelt SU–100-as típusok. Év végéig mintegy 500 db került a csapatokhoz. A páncélvadász harcjárműbe beépített 100 mm-es löveg félautomata rendszerű volt. A páncéltörő lövedék tömege 15 kg volt, amellyel merőleges becsapódás esetén 1000 m távolságban 160 mm vastag páncélt tudott átütni. Ezzel mintegy 60%-kal jobb páncéltörő képessége volt, mint a SU–85-nek.
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Hossz: 5,95 m

      • Szélesség: 3,10 m

      • Magasság: 2,45 m

      • Súly: 30 000 kg

      • Legénység: 4 fő

      • Fegyverzet: 1 db 100 mm-es M1944 L/44 ágyú, 2 db 7,62 mm-es géppuska

      • Motor: V-2, 12 hengeres Diesel, 500 LE

      • Sebesség: 56 km/h (úton)

      •  Hatótáv: 300 km

      • Páncélzat: 20-45 mm




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 30
Tegnapi: 40
Heti: 70
Havi: 87
Össz.: 229 284

Látogatottság növelés
Oldal: páncél vadászok
második világháború - © 2008 - 2024 - csata.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »