Amerikai tengeralattjáró típusok |
Vízkiszorítás (tonna): 2170 (felszínen), 4080 (lemerülve)
Hossz: 116,07 m
Szélesség: 10,32 m
Merülés: 5,73 m
Teljesítmény (LE): 3175 (felszínen), 2200 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 15,07 (felszínen), 8,05 (lemerülve)
Hatótávolság (km/csomó): 7041/10 (felszínen), 128/4 (lemerülve)
Torpedó: 16 db, 4/0 (orr/far-cső)
Akna: 60
Fedélzeti ágyú: 2 db 152 mm-es (2×I-/53)
Személyzet: 89 fő
Max merülés: 90 m
Vízkiszorítás (tonna): 1526 (felszínen), 2414 (lemerülve)
Hossz: 93,57 m
Szélesség: 8,19 m
Merülés: 4,53 m
Teljesítmény (LE): 5400 (felszínen), 2750 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 20,27 (felszínen), 8,75 (lemerülve)
Hatótávolság (km/csomó): 3400/10 (felszínen), 120/2 (lemerülve)
Torpedó: 24 db, 6/4 (orr/far-cső)
Akna: nincs
Fedélzeti ágyú: 1 db 102 mm-es fedélzeti ágyú
Személyzet: 88 fő
Max merülés: 120 m
Vízkiszorítás (tonna): 1475 (felszínen), 2370 (lemerülve)
Hossz: 93,62 m
Szélesség: 8,31 m
Merülés: 4,04 m
Teljesítmény (LE): 5500 (felszínen), 2740 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 20 (felszínen), 8,75 (lemerülve)
Hatótávolság (km/csomó): 18 000/10 (felszínen)
Torpedó: 24 db, 6/4 (orr/far-cső)
Akna: nincs
Fedélzeti ágyú: 1 db 76.2 mm-es (-/50)
Személyzet: 59 fő
Max merülés: 75 m
Gato-class
A GATO tulajdonképpen a már létező TAMBOR osztály továbbfejlesztése, ha úgy tetszik átalakítása volt. Maga a hajó 1526 tonnát nyomott, de merülés közben akár az 1550 tonnát is elérhette önsúlya, míg hossza 93,6 m volt. A hajó gyári tesztjei során a maximális merülési mélységet 90 méterben határozták meg, de mint általában a tengeralattjáróknál, ez is jóval a biztonságos határ fölött volt. A típussal szemben a mai napig gyakori kritika, hogy csak 90 méterre merülhetett. Ismervén azonban a japán tengeralattjáró-elhárítás állapotát, ezt elégségesnek kell tekinteni. A későbbi "Balao-osztály" egységeivel együtt az amerikai tengeralattjáró flotta gerincét alkották. Az osztály névadó hajója az 1941 december 31-én hadrendbe állított USS Gato volt, mely SS-212 kódnévvel került a flotta állományába, az utolsó pedig a USS Hammerhead, melyet SS-364 kóddal láttak el. A hajók bevetése minden várakozást felülmúlt. A második világháború kezdeti időszakában a 77 hajóból álló, nagy hatótávolságú Gato-osztályú tengeralattjárók kiválónak bizonyultak a kiterjedt csendes-óceáni hadszíntéren a hadműveletek végrehajtásában. Később a Balao-osztály hajóival váltották fel őket. Az osztály 77 megépült hajójából 20 semmisült meg a harcok folyamán.
Vízkiszorítás (tonna): 1526 (felszínen), 2424 (lemerülve)
Hossz: 93,67 m
Szélesség: 8,32 m
Merülés: 4,63 m
Teljesítmény (LE): 5400 (felszínen), 2700 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 20,27 (felszínen), 8,75 (lemerülve)
Hatótávolság (km/csomó): 22 240/10 (felszínen)
Torpedó: 24 db, 6/4 (orr/far-cső)
Akna: nincs
Fedélzeti ágyú: 1 db 76 mm-es Mark
Személyzet: 60 fő
Max merülés: 90 m
Vízkiszorítás (tonna): 569 (felszínen), 680 (lemerülve)
Hossz: 56,74 m
Szélesség: 5,49 m
Merülés: 4,42 m
Teljesítmény (LE): 1200 (felszínen), 934 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 13,5 (felszínen), 10,5 (lemerülve)
Hatótávolság (km/csomó): 6000/10 (felszínen)
Torpedó: 8 db, 4/0 (orr/far-cső)
Akna: nincs
Fedélzeti ágyú: 1 db 76.2 mm-es (-/50)
Személyzet: 33 fő
Max merülés: 60 m
S-class
Az S (Sugar) volt az első tengeralattjáró-osztály, amelyik kimondottan amerikai tervek alapján készült. Az osztály négy alosztályra oszlott - kissé eltérő hajótesttel és toronnyal készültek különböző hajógyárakban. A több mint 800 tonna vízkiszorítású tengeralattjárók - csakúgy mint az R-osztály - az első világháború idején épültek. Az első egység - az S-1 (SS-105) - 1918. végén állt szolgálatba, végül összesen 38 darabot állítottak hadrendbe az amerikai flottánál ezekből a hajókból. 5 elsüllyedt (S-26, S-27, S-28, S-36, S-44) a harcok folyamán, 6 egységet pedig átadtak a Royal Navy-nek. 1941-ben már minden tekintetben elavultnak számított az S (Sugar)-osztály. Az új hajók rendszeresítésével, új eljárások kidolgozásával párhuzamosan kivonták a harctéri szolgálatból az osztály hajóit 1943. végén (1943-ban már csak az Aleut-szigetek térségében vetették be őket – kiábrándító eredménnyel: 70 őrjárat alatt 5 elsüllyesztett ellenséges hajó). A háború kezdete óta összesen 190 harci őrjáratot teljesítettek és 14 hajót küldtek hullámsírba.
Vízkiszorítás (tonna): 854 (felszínen), 1062 (lemerülve)
Hossz: 65,79 m
Szélesség: 6,27 m
Merülés: 4,80 m
Teljesítmény (LE): 1200 (felszínen), 1500 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 14,5 (felszínen), 11 (lemerülve)
Hatótávolság (km/csomó): nincs adat
Torpedó: 14 db, 4/0 (orr/far-cső)
Akna: nincs
Fedélzeti ágyú: 1 db 102 mm-es (-/50)
Személyzet: 42 fő
Max merülés: 60 m
Tambor-class
1941-ben a hadba lépő Egyesült Államok már rendelkezett az év elején 6 Tambor-osztályú egységgel, amely felettébb impozáns mutatókkal bírt: a felszínen 20, merülésben majdnem 9 csomós sebességre volt képes, 35 másodperc alatt merült periszkópmélységre (60 láb), roppant erős szerkezetű volt – amiért hamarosan hálát adhattak a tengerészek a tervezőknek – továbbá már passzív szonár is működött a fedélzeten, amit a német tengeralattjárósok a háború végéig nem állítottak rendszerbe. Ebből a tengeralattjáró-osztályból fejlesztették ki a későbbi igen sikeres Gato-osztályt, amikor is az egységeket alkalmassá tették nagytávolságú járőrözésre, módosították a diesel-meghajtást és megnövelték az akkumlátorok kapacitását is.
Vízkiszorítás (tonna): 1475 (felszínen), 2370 (lemerülve)
Hossz: 92,17 m
Szélesség: 8,19 m
Merülés: 4,50 m
Teljesítmény (LE): 5500 (felszínen), 2740 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 20 (felszínen), 8,75 (lemerülve)
Hatótávolság (km/csomó): 18 000/10 (felszínen)
Torpedó: 24 db, 6/4 (orr/far-cső)
Akna: nincs
Fedélzeti ágyú: 1 db 76.2 mm-es (-/50))
Személyzet: 70 fő
Max merülés: 75 m