második világháború

csaták kudarcok vilámháboru a világ leggyorsabb katonai terve fegyverek harckocsik tankok stb.

Amerikai tüzérség Nyomtatás E-mail
M1
  40mmpic
 
A spanyol polgárháborúban kiválónak bizonyult 40 mm-es svéd Bofors légvédelmi ágyút 1940-ben kezdték el továbbfejleszteni az Egyesült Államokban. 1941-ben a hadsereg és a haditengerészet közös projektjének eredményeképpen egy jócskán átalakított, könnyebben gyártható, igen hatékony fegyver született meg. A haditengerészet vízhűtéses ikresített, a hadsereg léghűtéses változatot állított hadrendbe. A fegyver nagy sikert aratott a csendes-óceáni hadszíntéren, később pedig a német pilóták életét keserítette meg Európában. Számos V-1-es "szárnyasbombát" lőttek le vele.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Űrméret: 40 mm

  • Űrmérethossz: L/82

  • Csőhossz: 3266 mm

  • Személyzet: 8 fő

  • Tömeg: 2520 kg

  • Lőtáv: 2560 m (hatásos) ; 4600 m (max.)

  • Lövedék-kezdősebesség: 875 m/s



M1A1
  canon_155_long_tom
 
Az 1938-ban tervezett 155 mm-es löveg alapja egy francia ágyú volt. Az amerikai változat gyártását gyakorlatilag a második világháború kitörésekor kezdték el. A "Long Tom"-ként is ismert fegyver elsõő sorozatait M-1A1, később M-2, a háború után pedig M-59 jelöléssel látták el. Önjáró változata is volt, azt M-40-nek hívták. Az ágyú a 14 fős személyzet segítségével percenként 1 lövés leadására volt képes.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Űrméret: 155 mm

  • Űrmérethossz: L/45

  • Csőhossz: 7010 mm

  • Személyzet: 14 fő

  • Tömeg: 12.600 kg

  • Lőtáv: 23.500 m

  • Lövedék-kezdősebesség: 853,4 m/s



M3
  m3_37
 
Az amerikai hadsereg 1935-ben kezdett el kifejleszteni egy könnyű páncéltörő ágyút. Az 1937-ben rendszeresített M3-as tulajdonképpen egy német modell alapján készült. Kis súlya lehetővé tette, hogy egy Jeep is vontathassa. Ez a mozgékonyság, valamint a japán harckocsik gyengébb páncélzata volt az oka annak, hogy a fegyver a csendes-óceáni hadszíntéren igen sikeres volt. Európában és Afrikában viszont gyakorlatilag hatástalan volt a német páncélosokkal szemben. 1943-ig húszezernél is többet készítettek belõle. A 37 mm-es löveget beépítették az M8-as páncélozott szállító harcjárműbe és az M3A1 Stuart harckocsi egyes sorozataiba is.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Űrméret: 37 mm

  • Űrmérethossz: L/53,5

  • Csőhossz: 1979 mm

  • Személyzet: 5 fő

  • Tömeg: 414 kg

  • Lőtáv: 11.750 m

  • Lövedék-kezdősebesség: 884 m/s


M8
m8_75mm_pack_howitzer  
 
A húszas években kifejlesztett M1 jelű 75 mm-es málházott tarackot a harmincas években kezdték el átalakítani. Az addigi fakerekek helyett gumírozottakat kapott, és az immár 8 részre szétszedhető fegyver alkalmassá vált arra, hogy légiszállítású egységek vitorlázógépekkel magukkal vihessék. Az M8-asokat szétszerelt állapotból 3 perc alatt lehetett tűzkésszé tenni. Későbbi változatát, mely 9 részre volt bontható, már ejtőernyõvel is le lehetett dobni. A deszantegységek mellett több más alakulat is használta, főleg hegyi terepeken vagy a dzsungelben. A háború végén áttervezték, ezt a modellt M116-nak nevezték.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Űrméret: 75 mm

  • Űrmérethossz: L/15,9

  • Csőhossz: 1195 mm

  • Személyzet: 6 fő

  • Tömeg: 653 kg

  • Lőtáv: 8790 m

  • Lövedék-kezdősebesség: 381 m/s

  • Brit tüzérség Nyomtatás E-mail
    25 Pounder
    25pounder
     
    A 25 fontos löveg fejlesztése a harmincas évek elején vette kezdetét. 1937-ben készült el a prototípusa, ám ezt túlságosan nehéznek ítélték, ezért módosítani kellett. A gyártás 1938 végén indult meg. A Mark 1-es változat a 18 fontos lövegek talpán készült, a Mark 2-es volt tulajdonképpen az első "igazi" 25 fontos. A Mark 3-asra csőszájféket szereltek. A "Baby" 25 fontos rövidebb csövű, kisebb lőtávolságú fegyver volt, kifejezetten a dzsungelharcok igényeinek megfelelően átalakítva. A háború alatt 12 ezernél is több 25 fontos készült. Bár gyártása 1948-ban megszűnt, a brit hadsereg 1967-ig hadrendben tartotta, de kiképzési célra még ezután is használták.
     
    TECHNIKAI ADATOK
    • Űrméret: 87,6 mm

    • Űrmérethossz: L/28,3

    • Csőhossz: 2480 mm

    • Tömeg: 1742 kg

    • Lőtáv: 12.250 m

    • Lövedék-kezdősebesség: 530 m/s


    5.5 
    140mm_gun
     
    A 4,5 és 5 hüvelykes lövegek számára tervezett lövegtalpra szerelt 5,5 hüvelykes ágyú prototípusa 1939-ben készült el. Augusztustól sorozatgyártásba került, első harctéri bevetésére Afrikában került sor 1941-ben. Ha a körülmények úgy hozták, harckocsik ellen is használták, ám nem sok sikerrel, hiszen nem páncéltörő fegyver volt. Sokkal inkább bevált hagyományos szerepkörben, a háború során (és még azt követően is sokáig) a brit hadsereg standard közepes ágyújának számított. A hadrendből 1978-ban vonták ki.
     
     TECHNIKAI ADATOK
    • Űrméret: 139,7 mm

    • Űrmérethossz: L/31,2

    • Csőhossz: 4175 mm

    • Tömeg: 5850 kg

    • Lőtáv: 14.800 m

    • Lövedék-kezdősebesség: 510 m/s  

    • Német tüzérség Nyomtatás E-mail
      1918 M
      ger105mm1918m_3  
       
      Az 1918 M; 1918/39 M; 1918/40 M lövegcsalád tervezését a huszas évek végén kezdték el a Rheinmetall gyárban. Az 1918 M változat 1935-ben állt hadrendbe. Ez a könnyű tábori tarack volt az általánosan használt tarack a német hadseregben. Lovakkal és járművel is vontatható volt a gumírozott kerekekkel ellátott fegyver. Később több átalakítást is végeztek rajta. Az 1918/39 M változatot csőszájfékkel szerelték fel, és a lövegtalp is más volt. Szintúgy az 1918/40 M modellnél. Ez erősebb csőszájféket is kapott, valamint megerősítették a kerekek rugózását. Ez a változat 1943 tavaszán állt hadrendbe.  
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 105 mm

      • Űrmérethossz: L/28

      • Csőhossz: 6248 mm

      • Személyzet: 8 fő

      • Tömeg: 2040 kg

      • Lőtáv: 12.335 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 540 m/s

       
      Dora  'Nehéz Gusztáv'
      ww2_d_dora_03
       
      A második világháború idején alkalmazott legnagyobb vasúti ágyú a 80 cm-es Dora volt, amit a katonák Nehéz Gusztávnak kereszteltek. A minden idők legnagyobb és legnehezebb tüzérségi fegyverének története még 1935-ben kezdődött. A Krupp Művek mérnökei egy olyan vasúti ágyút álmodtak meg, aminek 80 cm-es lövege volt. 1936-ban Adolf Hitler értesült a fegyverről és meglátogatta a Krupp Műveket. Hitler annyira le volt nyűgözve a gigantikus fegyver terveitől, hogy minden téren támogatást biztosított a Krupp Műveknek. 1937-ben elkészültek a végleges tervek és megkezdődött a gyártás. A legnagyobb gondok Dora méreteiből és tömegéből adódtak. Tömeg 1350 tonna volt, amiből maga a lövegcső 400 tonna volt. Dora hossza 3 cm híján 43 méter volt. Szélessége 7 méter, magassága pedig 11.6 méter volt. Végül 1942-re készült el, és került bevethető állapotba. A Dora szolgálatában 3870 fő állt (katonák, a Luftwaffe, kutyás járőrök, katonai rendőrség és további két őrszázad). Már az ágyú elsütése is 350 embert igényelt. A nyolc vasúti kocsira épített Dora mozgatásáról két 1000 lóerős dízelmozdony gondoskodott. Az ágyú legnagyobb lőtávolsága 47 kilométer volt, és 19-45 percenként adott le egy lövést. Mivel a 400 tonnás lövegcső élettartama a hatalmas igénybevétel miatt mindössze 100 lövés volt, ezért a mérnökök a 80 cm-es kaliberű cső belső részét cserélhetőre tervezték. A Dora számára kétfajta lőszert fejlesztettek ki: a páncélozott borítással ellátott lövedék 7,1 tonnát, a robbanó lövedék 4,8 tonnát nyomott. A vasúti ágyú első és utolsó dokumentált bevetése 1942-ben Szevasztopolban volt. Közvetlen a város eleste előtt a Dora-t szétszerelték és darabjait ismeretlen helyre szállították. Egyedül a lövegcsőről tudni, hogy az esseni gyárba került, ahol újra kellet huzagolni. Az ágyút 1942-ben látni vélték Leningrádnál, majd pedig 1944-ben Varsónál. A háború végnapjaiban a Dora eltűnt. Egyes részeit a visszavonuló német csapatok robbantották fel, míg más darabjait, mint a megrongálódott lövegcsövet és hátrahagyott muníció egy részét a szövetséges csapatok Metzenhof mellet találták meg.  
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Hossz: 42.71 m 

      • Szélesség: 7,15 m

      • Magasság: 11,65 m

      • Súly: 1 350 tonna (ebből a lövegcső: 400 tonna)

      • Űrméret: 800 mm

      • Legénység: 350 fő (min), teljes létszám 3870 fő

      • Lövedék: robbanógránát - 4.8 tonna, páncélozott borítású - 7.1 tonna

      • Torkolati sebesség: 820 m/s (robbanógránát), 720 m/s (páncélozott borítású)

      • Max. hatótáv: 48 km (robbanógránát), 38 km (páncélozott borítású)

        
      Flak 36
      flak36
       
      A 88 mm-es Flak 36 légvédelmi ágyú tömege majdnem elérte az 5000 kg-t. Légi célok elleni hatásos tetőpontmagassága 9000 m volt, ugyanakkor 80-140 mm páncélt ütött át 1000 m távolságon. Ez a teljesítmény a háború végéig bármilyen páncélozott cél leküzdéséhez elegendőnek bizonyult. A teljesen körbeforgatható ágyú négy talpra leeresztve, illetve földi célok ellen kerekes alvázról is tüzelhetett. A nagy tömegű löveg vontatására az SdKfz. 7 féllánctalpas vontatót alkalmazták. A 88 mm-es Flak lövegek gyártási darabszáma meghaladta a 14 000-et, ami lehetővé tette tömeges harctéri alkalmazásukat.
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 88 mm

      • Űrmérethossz: L/56

      • Méretek:  4,93 x 2,36 x 2,30 m

      • Személyzet: 8 fő

      • Tömeg: 4983 kg

      • Lőtáv: 9000 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 795 m/s (elméleti tűzgyorsaság 18 lövés/perc) 

      Flak 38
      flak_38_01

      A német szárazföldi alakulatok légvédelmének hatékony eszköze volt a 20 mm-es Flak-30 és Flak 38 légvédelmi gépágyú. A változattól függően 410-480 kg tömegű gépágyú a kis magasságon támadó légi célok elleni tevékenység mellett hatásosnak bizonyult az élőerő és a könnyű páncélozott célok elleni harcban is. A gépágyú 500 méteren 20 mm vastagságú páncél átütésére volt képes. A kerekes alvázra szerelt eszközt oldalkocsis motorkerékpárral és könnyű terepjáróval is vontathatták. A fegyver Geb Flak 38 jelzésű, hegyivadász alakulatok számára kifejlesztett változatát is rendszeresítették a légideszant csapatoknál. Ez a könnyen szétszerelhető változat az ejtőernyős légideszant csapatok konténeres deszant-eljárása szempontjából volt különösen kedvező.

      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 20 mm

      • Űrmérethossz: L/112.5

      • Méretek: 4,08 x 1,8 x 1,6 m

      • Személyzet: 7 fő

      • Tömeg: 425 kg

      • Lőtáv: 2200 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 900 m/s (elméleti tűzgyorsaság 450 lövés/perc)


      Flakvierling 38
      20mmflakv
       
      A német szárazföldi alakulatok légvédelmének egyik igen hatékony eszköze volt a 20 mm-es Flakvierling 38 légvédelmi gépágyú, amely a Flak 38 javított, megnövelt tűzerejű, négycsövű változata. Gyakorlatilag nem volt más, mint 4 db szabvány FlaK 38-as egy állványzatra építve. Az 1509 kg tömegű négy gépágyú együttes tűzgyorsasága elérte a 1800 lövést percenként, ami komoly fenyegetést jelentett az alacsonyan támadó repülőgépek számára. Emellett hatásosnak bizonyult az élőerő és a könnyű páncélozott célok elleni harcban is. A löveg irányzási korlátja függőlegesen -10 és +100 fok között volt, míg vízszintesen 360 fokban körbe forgatható volt. 1940-től egészen a háború végéig gyártották, több mint 3700 darab került le a gyártósorokról.
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 20 mm

      • Űrmérethossz: L/112.5

      • Méretek: 4,08 x 1,81 x 1,6 m

      • Személyzet: 8 fő

      • Tömeg: 1509 kg

      • Lőtáv: 2200 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 900 m/s (elméleti tűzgyorsaság 1800 lövés/perc)


      K5(E) 'Karcsú Berta'
      k5e
       
      A második világháború harcászati szempontjából legnagyobb jelentőséggel bíró vasúti ágyú megalkotása, a 28 cm-s K5(E) Leopold tervezése 1934-ben vette kezdetét. A fegyver tervezése során az első világháborúban félelmetes hírnévre szert tett, 21 cm kaliberű "Kövér Berta" ágyúval szerzett tapasztalatok jelentették a kiindulási pontot. A mérnökök elsődleges feladata a fegyver mozgékonyságának a fokozása, a tűzerő és a lőtávolság növelése volt. A K5(E) kifejlesztése két évet vett igénybe, a tesztelése 1936-ban kezdődött meg, az első példányok pedig 1940 végén kerültek ki a csapatokhoz. A háború befejezéséig összesen 25 darab készült el és állt szolgálatba, ezzel a K5(E) a német vasúti tüzérség legfontosabb fegyverévé vált. Az üteg súlya 218 tonna volt, maximális lőtávolsága 62 kilométer, legnagyobb tűzgyorsasága pedig 8 lövés/óra (7 perc harminc másodperc lövésenként). A fegyver fronton számos nevet kapott, a németek leggyakrabban Schlanke Bertha-nak, vagyis Karcsú Bertának hívták, még a szövetséges katonák általában Anzio Annie vagy Anzio ExpressK5(E) néven emlegették a hatalmas vasúti ágyút.  A két darab hattengelyes kocsira épített felépítményét, amely magában foglalt egy levegőztető berendezéssel felszerelt muníciós kocsit is, egy nagy teljesítményű, 40 tonnás dízelmozdony vontatta. A teljes szerelvényhez két, egyenként 113 darab 225 kilogrammos lőszert szállító muníciós kocsi, egy szerszámos- és egy gyalogsági fegyverekkel felszerelt páncélkocsi, egy tábori konyha, két üzemanyagot szállító-, egy vezérlő-, és egy 20 mm-es Flak 38-ast szállító légvédelmi kocsi tartozott. A tüzérségi üteg teljes kiszolgáló hátterét ezen kívül még más vasúti kocsik - úgymint három muníciós, egy légvédelmi, egy darus, egy utász, egy pályakarbantartó és pályaépítő, valamint összesen kilenc darab egyéb járműveket szállító pőrekocsi alkotta. A rettegett fegyverré vált Karcsú Berták egyaránt feltűntek Olaszországban és Leningrád alatt, mind a nyugati, mind a keleti fronton teljesítettek szolgálatot: 24 üteg a harci cselekményekben vett részt, még egy, a Rügenwalde-ban állomásozó tüzérségi löveg kiképzési célokat szolgált. A háború során a Krupp Művek mérnökei számos változtatást hajtottak végre a vasúti ágyún, ezen a fejlesztések elsődleges célja a K5(E) maximális lőtávolságának a növelése, illetve az egyre nagyobb rombolóerővel rendelkező lőszer kifejlesztése volt. A fegyver hatékonyságát a 248 kilogrammos, RGr 4331 nevű speciális lövedékkel próbálták növelni, amely egy rakétamotorral ellátott gránát volt. Ez azonban a sikeres kísérletek ellenére sem került ki a csapatokhoz, mert bár a vasúti ágyú maximális lőtávolsága jelentősen megnőtt, de a hajtómű beépítése erősen korlátozta a lövedék által szállított robbanóanyag mennyiségét. A háború során valamennyi Karcsú Berta megsemmisült vagy súlyosan megrongálódott, de egy üteget az amerikai hadsereg később tesztelés céljából helyreállított. Ez a példány a Leopold és a Robert nevű, a visszavonuló német hadsereg által felrobbantott lövegek épen maradt, vagy helyreállítható alkatrészeinek a felhasználásával épült. Az egyetlen K5(E), amely túlélte a háborút, jelenleg az Egyesült Államokban, egy Aberdeenben található Haditechnikai Múzeumban lelhető fel.  

      TECHNIKAI ADATOK

      • Hossz: 31.1 m

      • Szélesség: 7,15 m

      • Magasság: 11,65 m

      • Súly: 218 tonna

      • Űrméret: 280 mm

      • Legénység: 400 fő (min)

      • Lövedék: 225 kg

      • Torkolati sebesség: 1128 m/s

      • Max. hatótáv: 61,18 km


      M 43
      88mm1
       
      A német 8,8 cm-es páncéltörõ ágyú legfejlettebb változata, az M 43-as (vagy Pak 43, Panzerabwehrkanone 43) a második világháború egyik legjobb páncéltörõ ágyúja volt. A Krupp gyár fegyvercsaládjának ezen tagját 1943-tól gyártották, de több korábbi változata is volt. A legendás ágyúsorozat elsõ képviselõjét eredetileg légvédelmi ágyúnak tervezték. A többek között a Flak 41-essel (Flak = Flugabwehrkanone) jellemezhetõ széria erre a célra is kiválóan megfelelt, de amikor a sivatagi háborúban - kényszerbõl - a tankok ellen fordították, kiderült, hogy a páncélelhárításban is legalább annyira jó, mint a repülõgépek ellen. Ezután kimondottan páncéltörõ változatok is készültek, melyeknek legjobbika az igen alacsony építésû, 360 fokban körbeforgatható Pak 43 volt. A korábbi modellek alkalmazását többször is a szükség határozta meg, légvédelemre és páncélelhárításra is használták õket.  

      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 88 mm

      • Űrmérethossz: L/71

      • Csőhossz: 6248 mm

      • Személyzet: 8 fő

      • Tömeg: 3630 kg

      • Lőtáv: 15.300 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 1000 m/s


      Nebelwerfer 41
      nem_nebelwerfer_15cm41
       
      A Wermachtban alkalmazott első rakétalövedék az 1935-ben bevezetett, 11 cm-es füstnyomjelzős készülék volt. Az igen egyszerű indítóállvány egy aknavető elemeire épült. Az Nb.Wf.35 jelű fegyver hatótávolsága 4,5 km volt. Az időben és űrméretben következő fegyver az e fajtán belül legelterjedtebb 15 cm-es Nb.Wf.41 ködvető. A korábban hajtóanyagként alkalmazott - erős füstcsíkot fejlesztő - fekete lőport itt részben már az indítás helyét el nem áruló diglikol nitrocellulóz váltja fel. Öt- vagy tízcsövű indítószerkezetét könnyű lövegtalpra, illetve páncélozott szállító járműre szerelve egyaránt alkalmazták. A szovjet rakétalövedékek lényegesen kisebb repeszhatásával szemben - amelyek robbanótöltete a földbe csapódó fejrészben volt - a mintegy 50-80 cm magasságból szétterülő repeszek hatása élőerőre és gyengén páncélozott járművekre igen nagy volt.
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 158 mm

      • Rakétatöltet: 34.2 kg

      • Csőhossz: 1,3 m

      • Személyzet: 4 fő

      • Tömeg: 770 kg

      • Lőtáv: 7060 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 342 m/s (elméleti tűzgyorsaság 6 lövés/perc)


      Nebelwerfer 42
      nebelw
       
      Az 1942 tavaszától egyre nagyobb számban alkalmazott szovjet Katyusa (BM–13) ellensúlyozására készült el a 21 cm-es Nb.Wf.42. Az ötcsövű, mintegy 500 kg tömegű vetőszerkezet könnyen mozgatható volt, lövegeknél szokásos telepítést nem igényelt. A 15 cm-esnél háromszor nehezebb rakétatest a korábbinál négyszer nagyobb robbanótöltetet szállított. Az öt lövedék 8 másodperc alatt hagyta el a csövet, újratöltéséhez megközelítőleg négy perc volt szükséges. Az indítócsövet hordozó lövegtalp azonos a 15 cm-es változatéval. A 21 cm-es csövekből - kiegészítő sínek behelyezésével - a 15 cm-es lövedék is indítható volt. Ez gyakran szükségessé is vált, mert a 21 cm-es űrméretű lövedék csak robbanótöltettel készült. A néhány, e célra átalakított Me–410 repülőgép romboló változatának (Me–410–A2) orr-részébe forgópisztolytárként beépített vetőből is ezt a lövedéket indították.
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 214,5 mm

      • Rakétatöltet: 112.5 kg

      • Csőhossz: 1,26 m

      • Személyzet: 4 fő

      • Tömeg: 780 kg

      • Lőtáv: 7850 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 320 m/s (elméleti tűzgyorsaság 5 lövés/perc)


      PaK 36
      stielgranate_l 
       
      A Rheinmetall-Borsig A.G. által gyártott PaK 36 (Panzerabwehrkanone 36) könnyű páncéltörő ágyút 1936 márciusában rendszeresítették a német hadseregben. Bemutatkozására a spanyol polgárháborúban került sor. A PaK 36 a nyugati hadjáratban csak a könnyebb páncélosok ellen vált be, a brit Matilda Mk II. és a francia Char B1 vagy a Somua S-35 ellen azonban gyakorlatilag hatástalan volt. A német légideszant csapatok kezdetektől alkalmazott, alapvető páncéltörő fegyvere volt ez a 37 mm-es páncéltörő löveg. Az alapváltozat tömege 328 kg volt, 500 méteren 36 mm páncélt ütött át. A légideszant csapatok a szétszerelhetősége miatt alkalmazták ezt a típust, mivel ez elősegítette az ejtőernyős ledobást. Hagyományos lőszerrel középszerű volt a löveg páncélátütő képessége, a hozzá kifejlesztett Steilgranate 41-el, egy puskagránátszerű kumulatív lőszerrel azonban 180 mm páncélt ütött át 500 méteren. 1943-ig megközelítőleg 5340 db-t készítettek belõle. A KwK 36 L45 lövegváltozatát a Panzer III. harckocsi egyes sorozataiba, ill. különböző szállító harcjármûvekbe - például SdKfz 251 - is beépítették. Pz.Kpfw. I-es harckocsi alvázán kialakított Panzerjäger I néhány példányt a csehszlovák 47 mm-es A-5 P.U.V. vz.36 páncéltörő lövegek "elfogyását" követően 37 mm-es PaK 35/36-os löveggel szereltek fel.  
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 37 mm

      • Űrmérethossz: L / 46.5

      • Csőhossz: 1766 mm

      • Személyzet: 6 fő

      • Tömeg: 440 kg

      • Lőtáv: 6.200 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 745 m/s, 15-18 lövés percenként


      PaK 41
      pak41
       
      A kónikus Pak. 41 páncéltörő löveget 1942. áprilisától gyártották kis darabszámban (összesen: 150 db). A löveg csövének belépő keresztmetszete 75 mm, a kilépő átmérő 55 mm volt. A 4322 mm hosszú lövegcső 1120 m/s sebességre gyorsította a lövedéket. Páncélátütő-képessége 500 m távolságon 209 mm, 1000 m távolságon 145 mm volt. Tömege 1390 kg volt, ami már komolyabb légi szállító kapacitást, illetve a földi mozgatásnál vontató járművet igényelt.
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 75 mm - 55 mm

      • Csőhossz: 4322 mm (L / 58)

      • Méret: 8.12 x 1.9 x 1.8 m

      • Személyzet: 5 fő

      • Tömeg: 1390 kg

      • Hatásos lőtáv: 2000 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 1120 m/s (elméleti tűzgyorsaság 13 lövés/perc)


      PaK 43/41
      pak431
       
      A német Krupp-cég 88 mm-es PaK 43/41 páncéltörő ágyúja szerkezeti egyszerűsítései ellenére kiválónak bizonyult. Lőtávolságban egyetlen szövetséges harckocsi sem bírt ellenállni a lövedékeinek. Beceneve Scheunentor (pajtaajtó) volt.
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 88 mm

      • Csőhossz: 625 cm (L / 71)

      • Méret: 9.15 x 2.53 x 1.98 m

      • Személyzet: 8 fő

      • Tömeg: 4750 kg

      • Lőtáv: 15 300 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 1000 m/s (elméleti tűzgyorsaság 6-10 lövés/perc)


      sFH 18
      sfh18.1
       
      A huszas évek közepén elkezdett fejlesztési munkák eredményeként 1930-ra készült el ez a tábori tarack. Rendszeresítésére 1933-tól került sor. A második világháború során igen elterjedt fegyvernek számított, mind a Wehrmacht, mind a Waffen-SS használta. Előnyére szolgált, hogy többféle lőszer kilövésére is alkalmas volt. Viszonylag nagy súlya miatt nehéz terepen és hegyvidéken csak korlátozottan volt alkalmazható. A negyvenes évek elején korszerűsítették. Az immár csőszájfékkel ellátott sFH 18/40 (vagy 1942 M) típus lőtávolsága elérte a 15.100 métert.  
       
      TECHNIKAI ADATOK
      • Űrméret: 150 mm

      • Űrmérethossz: L/29,5

      • Csőhossz: 4398 mm

      • Személyzet: 12 fő

      • Tömeg: 5512 kg

      • Lőtáv: 13.300 m

      • Lövedék-kezdősebesség: 520 m/s

      • Szovjet tüzérség Nyomtatás E-mail
        M 1902/30
        800px-76.2_mm
         
        Elődjének az M 1902 típusú Putyilov löveg számít. A húszas évek közepén határozták el annak módosítását, az áttervezés tulajdonképpen a hatótávolság növelését célozta. Ennek koncepciója elhibázott volt, ugyanis ezt az űrméret növelése nélkül képzelték el megvalósítani. Ennek érdekében módosítottak a lőszeren, a következő lépésben pedig növelték a csőhosszt, az eredeti L/30-ról előbb L/40-re, sőt, az L/50-essel is próbálkoztak. Ennek eredményeképpen elérték a 14 ezer méteres maximális lőtávolságot, de a fegyver pontossága csökkent. 1937-ig nagy számban gyártották. A második világháborúnak főként az első felében volt fontosabb szerepe.
         
        TECHNIKAI ADATOK
        • Űrméret: 76,2 mm

        • Űrmérethossz: L/30 ; L/40

        • Csőhossz: 3048 mm

        • Személyzet: 5 fő

        • Tömeg: 1350 kg

        • Lőtáv: 13.000 m

        • Lövedék-kezdősebesség: 680 m/s


        M 1931
        203mm
         
        A 203 mm-es űrméretű 1931 M tarack tervezését F. Lengyev főkonstruktőr vezette, majd halála után Magyeszijev vezetésével Gavrilov és Tobrin ismert tervezők bevonásával készült el a löveg. A 203 mm űrméretű tarack beton- és vasbeton-, valamint páncélozott erődítések lerombolására, valamint az ellenség nagy kaliberű tüzérségi eszközeinek lefogására szolgált. A csapatok gyorsabb ellátása végett a tarackot két különböző gyárban állították elő, így a dokumentációkat mindkét gyártó a saját gyártóberendezéseinek megfelelően módosította. 1937-ben a rajzokat egységesítették, de az eredeti konstrukciót meghagyták. Az egyetlen lényeges módosítás az volt, hogy a löveget lánctalpra helyezték. Ennek segítségével minden különösebb tüzelőállás-előkészítés nélkül a tarackot tűzkésszé lehetett tenni. Ezen a lövegtalpon később 152 mm-es ágyút, majd 280 mm-es mozsarat helyeztek el. A löveget traktorral vontatták, külön a csövet, külön a talpat. A felsorolt típusok közül a 203 mm-es tarackból gyártották a legtöbbet. A tarackot bármely 5-18 km közötti célra lehetett alkalmazni.  
         
        TECHNIKAI ADATOK
        • Űrméret: 203 mm

        • Űrmérethossz: L / 25

        • Csőhossz: 5,087 m

        • Személyzet: 15 fő

        • Tömeg: 17 700 kg

        • Lőtáv: 18 000 m

        • Lövedék-kezdősebesség: 573 m/s (elméleti tűzgyorsaság 0,5 lövés/perc)


        ZIS-2
        zis-2_w
         
        A szovjet hadseregben rendszeresített 45 mm-es páncéltörő ágyúk egészen 1943-ig viszonylag kielégítő teljesítményt nyújtottak. Ezt követően az egyre nehezebb, vastagabb páncélzattal ellátott német harckocsik jelentek meg, emiatt a szovjet szárazföldi csapatoknál ebben az évben rendszerbe állították az 500 méteren 145 mm páncélátütő képességű, 57 mm-es M 43 ZISZ-2 páncéltörő ágyút.
         
        TECHNIKAI ADATOK
        • Űrméret: 57 mm

        • Űrmérethossz: L / 72.9

        • Csőhossz: 6,795 m

        • Személyzet: 4 fő

        • Tömeg: 1800 kg

        • Lőtáv: 8400 m

        • Lövedék-kezdősebesség: 700 m/s (elméleti tűzgyorsaság 13 lövés/perc)


        ZIS-3
        18  
         
        A ZIS-3-as páncéltörő ágyú a második világháború leghíresebb szovjet lövege volt. Tervezését 1941 tavaszán kezdték el. Bár nyár elejére elkészültek az első prototípusok, a döntéshozók közül többen nem ismerték fel a benne rejlő lehetőségeket, ezért rendszerbe állítására és sorozatgyártására csak 1942 elején került sor. Nagyon olcsó volt, ez volt az első igazi tömeggyártásra került löveg. Lőszere megegyezett a T-34/76-os harckocsi lőszerével. A fegyver lövegtalpát kisebb teljesítményű ágyúhoz tervezték, ezért igen nagy csőszájféket kellett az ágyúcsőre felszerelni.
         
        TECHNIKAI ADATOK
        • Űrméret: 76,2 mm

        • Űrmérethossz: L/42,6

        • Csőhossz: 3246 mm

        • Személyzet: 6 fő

        • Tömeg: 1116 kg

        • Lőtáv: 13.300 m

        • Lövedék-kezdősebesség: 680 m/s 






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 54
Tegnapi: 20
Heti: 54
Havi: 1 084
Össz.: 127 600

Látogatottság növelés
Oldal: tüzérség
második világháború - © 2008 - 2017 - csata.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: flak 88 torkolati sebesség - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »