A IXB típust a IX-es típusból fejlesztették ki kisebb módosításokkal. Ezt követte a tökéletesített IXC típus. A IXB típus nagyon sikeres volt, hajói átlagosan 100.000 tonna hajóteret süllyesztett el a harcok alatt. A tengeralattjáró 23 torpedó tárolására volt képes, melyekkel megfelelő parancsnok irányítása alatt komoly ütőerőt képviselt a konvojok elleni harcban. Egyik nevezetes IXB típusú hajó az U-123, mely Hardegen sorhajóhadnagy parancsnoksága alatt megnyitotta a harcot az amerikai vizeken 1942 elején, és elsüllyesztette az első hajót, a NORNESS tankhajót. Az U-107, Hessler parancsnoksága alatt több sikeres támadást hajtott végre konvojok ellen Afrika partjainál.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 1051 (felszínen), 1178 (lemerülve), 1430 (harcra készen)
-
Hossz: 76,47 m
-
Szélesség: 6,72 m
-
Merülés: 4,72 m
- Magasság: 9,60 m
-
Teljesítmény (LE): 4400 (felszínen), 1000 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 18,2 (felszínen), 7,3 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 12 000/10 (felszínen), 64/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 22 db, 4/2 (orr / far-cső)
-
Akna: 44 TMA
-
Fedélzeti ágyú: 105 mm/L45
-
Személyzet: 48-56 fő
-
Max merülés: kb. 230 m
U-Boat IXC
A IXB típus továbbfejlesztésével bővítették a a tárolási kapacitást, ezzel 43 tonnával több üzemanyagot vehetett fel, ami 13 400 mérföldre növelte a hajó hajó hatótávolságát. Számos IXC hajóba - az U-162-től a 170-n át az U-505 és a 550-ig (35 tengeralattjáró), nem építették be az aknarakás lehetőségét. Testvértípusa a IXC/40, hasonló tulajdonságokkal rendelkezett.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 1120 (felszínen), 1232 (lemerülve), 1540 (harcra készen)
-
Hossz: 76,76 m
-
Szélesség: 6,76 m
-
Merülés: 4,70 m
- Magasság: 9,40 m
-
Teljesítmény (LE): 4400 (felszínen), 1000 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 18,3 (felszínen), 7,3 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 13 500/10 (felszínen), 63/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 22 db, 4/2 (orr / far-cső)
-
Akna: 44 TMA, 66 TBM
-
Fedélzeti ágyú: 105 mm/L45
-
Személyzet: 48-56 fő
-
Max merülés: kb. 230 m
U-Boat IXD
Ez a tengeralattjáró az I. osztály továbbfejlesztett változata volt: törzsét jelentősen meghosszabbították, amelynek következtében vízkiszorítása meghaladta az 1000 bruttóregisztertonnát. A VII osztályú hajókhoz képest lényegesen modernebb típus volt, 13 000 tengeri mérföld körüli hatótávolsága miatt alkalmas volt járőrfeladatokat ellátni az Indiai-óceánon, illetve Afrika partvidékein. A D1 és a D2 típusváltozatok csak a meghajtógépek elrendezésében és teljesítményében különbözik egymástól. Több mint 500 tonnával nehezebb és majdnem 10 méterrel hosszabb mint a IXC/40 típus. (Ez a típusváltozat karcsúbbra sikeredett, mint a IXC, és némileg megnövekedett a felszíni sebessége is.) Fegyverzete 24 torpedó, 6 vetőcsővel (4 az orrban, 2 a farban), és egy Utof 105mm/45 fedélzeti ágyú, 150 lövedékkel. A IXD2 típusú hajóknál ezt kiegészítette egy 20 mm-es gépágyú, valamint egy 20 mm-es, négycsövű Flakvierling légvédelmi géppuska. A D2 ezen kívül még Schnorchel levegőztető berendezéssel, valamint Naxos radarral is fel volt szerelve.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 1620 (felszínen), 1792 (lemerülve), 2145 (harcra készen)
-
Hossz: 87,56 m
-
Szélesség: 7,46 m
-
Merülés: 5,37 m
- Magasság: 10,20 m
-
Teljesítmény (LE): 4400 (felszínen), 1000 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 20,8 (felszínen), 6,9 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 12 750/10 (felszínen), 115/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 24 db, 4/2 (orr / far-cső)
-
Akna: 48 TMA
-
Fedélzeti ágyú: 105 mm/L45
-
Személyzet: 45-63 fő
-
Max merülés: kb. 230 m
U-Boat VIIA
A típus tervezése 1933-1934 között kezdődött, új generációja lett a német támadó-tengeralattjáróknak VII típusnévvel. A VII-es típus nagy teherbírású, olcsó, a karbantartás és működtetés terén pedig egyszerű változat volt. Ezeknek a tengeralattjáróknak 1941 és 1943 között majdnem sikerült kiéheztetniük és térdre kényszeríteni Nagy-Britanniát. 5 torpedóvető-csővel (4 az orrban) rendelkezett, és a 11 torpedó mellett még 22 TMA aknát vihetett magával. Kiegészítő fegyverzetként egy 88 mm-es fedélzeti ágyút építettek a hajóba - ehhez 160 lövedéket volt képes szállítani. A VIIB típust lényegesen tökéletesítették a nagyobb hatótávolság érdekében. Összesen tíz darab VIIA típusú U-bootot építettek 1935 és 1937 között. A háború végére minden VIIA típusú tengeralattjárót elsüllyesztettek a szövetségesek, kivéve az U-29-t és az U-30-at, melyeket a saját legénységük süllyesztett el.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 626 (felszínen), 742 (lemerülve), 915 (harcra készen)
-
Hossz: 64,56 m
-
Szélesség: 5,86 m
-
Merülés: 4,37 m
- Magasság: 9,50 m
-
Teljesítmény (LE): 2310 (felszínen), 750 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 16,8 (felszínen), 8,0 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 6250/10 (felszínen), 94/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 11 db, 4/1 (orr / far-cső)
-
Akna: 22 TMA
-
Fedélzeti ágyú: 88mm/L45
-
Személyzet: 42-46 fő
-
Max merülés: kb. 220 m
U-Boat VIIB
Igen hamar fény derült a VIIA típus több hátrányára (csekély üzemanyag-tartalék, ezáltal rövid hatótávolság). Ennek kiküszöbölésére a VIIB már kiegészítő külső tartállyal 33 tonna üzemanyag-többletet tudott magával vinni, ezáltal 2500 mérfölddel meghosszabbítva a hatótávolságot. A hajótest az A-variánshoz képest 2,1 méterrel volt hosszabb, és a merüléshez beépített tartályok méreteit is megnövelték. Ezen kívül némileg gyorsabb gépeket kapott, mint a VIIA, ezzel is növelve a hajó fürgeségét. Fegyverzete is változott a VIIA-hoz képest, 5 torpedóvető-csövet építettek be, négyet az orrba, egyet pedig a hajófarba. A típus legkomolyabb tervezési hiányossága a levegőztető nyílások elégtelen száma és nem megfelelő elhelyezése volt, amelyet különböző külső levegőztető berendezés (Schnorchel) segítségével igyekeztek pótolni, mérsékelt sikerrel - így a hajó ezen rendszerét a VIIC osztály típusain már jelentősen átalakították. A II. világháború során összesen 24 példány épült a típusból. A VIIB típussal olyan híres parancsnokok harcoltak, mint Kretschmer (U-99), Prien (U-47) és Schepke (U-100).
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 753 (felszínen), 857 (lemerülve), 1040 (harcra készen)
-
Hossz: 66,50 m
-
Szélesség: 6,16 m
-
Merülés: 4,74 m
- Magasság: 9,50 m
-
Teljesítmény (LE): 3200 (felszínen), 750 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 17,8 (felszínen), 8,0 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 8700/10 (felszínen), 90/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 14 db, 4/1 (orr / far-cső)
-
Akna: 26 TMA
-
Fedélzeti ágyú: 88mm/L45
-
Személyzet: 42-46 fő
-
Max merülés: kb. 220 m
U-Boat VIIC
A Dönitz személyes bábáskodása mellett kifejlesztett VIIC típus némileg módosított változata a VIIB. típusnak. Alapvetően ugyanolyan az elrendezése és a teljesítménye. 5 torpedóvető-csővel rendelkezik ( 4 az orrban, egy pedig a hajófarban). Épült olyan változat is, ahol csak két vetőcső volt az orrban (U-72, U-78, U-80, U-554 és U-555) és olyan is, melynek nem volt a farban vetőcsöve (U-203, U-331, U-351, U-401, U-431 és U-651). A VIIC-t a háború teljes ideje alatt gyártották, a német tengeralattjáró flotta legnagyobb számban gyártott hajója, 600-nál is több egységet bocsátottak vízre. Ennek a típusváltozatnak az első vízrebocsátott hajója az U-69 volt, 1940-ben. A típus megjelenésekor a kor legjobb, legmodernebb tengeralattjárójának számított, amely a német tengeralattjáró-flotta gerincét képezte, gyakorlatilag a tengeri háború majd mindegyik frontján harcolt. Egyik legismertebb hajó ebből a típusból a szövetségesek fogságába esett U-570, és az U-96, melynek történetét feldolgozta a Das Boot c. film is. A típus figyelemre méltó változata az ú.n. U-flak boats. A VIIC továbbfejlesztett változata a VIIC/41, aknarakó-hajó változata pedig a VIID típusjelet kapta.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 769 (felszínen), 871 (lemerülve), 1070 (harcra készen)
-
Hossz: 67,10 m
-
Szélesség: 6,20 m
-
Merülés: 4,74 m
- Magasság: 9,50 m
-
Teljesítmény (LE): 3200 (felszínen), 750 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 17,7 (felszínen), 7,6 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 8500/10 (felszínen), 80/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 14 db, 4/1 (orr / far-cső)
-
Akna: 26 TMA
-
Fedélzeti ágyú: 88mm/L45
-
Személyzet: 44-52 fő
-
Max merülés: kb. 220 m
U-Boat XB
Aknarakó hajó, 8 db épült a típusból 1939-44 között. Tervezése 1938-ban kezdődött, és képessé tették 66 SMA akna hordozására. Fegyverzetéhez még 15 torpedó és egy 105 mm-es fedélzeti ágyú tartozott. Az XB osztály különlegessége a speciális kettős torpedó-kilövő csak a hajófarban. Az osztály 8 hajójából hat elpusztult a harcok folyamán, az U-219-t a japánok lefoglalták Djakartában 1945 májusában, az U-234 pedig Portsmouth-ban adta meg magát a szövetségeseknek 1945. május 16-án.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 1765 (felszínen), 2173 (lemerülve)
-
Hossz: 89,77 m
-
Szélesség: 9,19 m
-
Merülés: 4,70 m
- Magasság: 10,20 m
-
Teljesítmény (LE): 4800 (felszínen), 1100 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 17 (felszínen), 7 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 18 500/10 (felszínen), 93/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 15 db, 0/2 (orr/far-cső)
-
Akna: 66 SMA
-
Fedélzeti ágyú: 1 db 105 mm/L45
-
Személyzet: 48-60 fő
-
Max merülés: kb. 220 m
U-Boat XIV (Milchkuh)
A tartályhajó fejlesztése IXD típus alapján kezdődött meg. A "fejőstehénnek" becézett tartályhajók széles építésű, XIV-es típusú tengeralattjárók voltak. Ezek az U-hajók egyetlen saját torpedóvető csövet sem kaptak, ezek helyére 700 tonnányi gázolajat tartalmazó tartályokat építettek be. Ez a mennyiség tizenkét VII-es típusú hajó feltöltésére volt elegendő, s egy feltöltés négy-öt héttel hosszabbította meg őrjáratukat. A tapasztalt kapitányok által parancsnokolt tankerek fedélzetén ráadásul volt orvos, ezenkívül szállítottak torpedókat, lőszert, pótalkatrészeket, élelmiszert és vizet, továbbá tartalék legénységi állományt, ha a harcoló tengeralattjárókon pótolni kellett valakit. Életbevágóan fontos német stratégiai ütőkártyául szolgáltak az atlanti-óceáni csatában. További tizennégy "fejőstehén" építését tervezték, de később ezek építését leállították. Közülük három (U-491, U-492, U-493) körülbelül 75%-ig voltak készen, de ezeket 1943 júliusában és augusztusában a szétbontották. A másik 11 U-bootot még nem kezdték építeni, mikor 1944. május 27-én a gyártásukat elvetették. Ugyanezen a napon Karl Dönitz az XX típusú tengeralattjárók építését is elvetette. Az XX típusú tengeralattjárók szintén nagy, szállító-tengeralattjárók lettek volna, de 1945 nyara előtt nem készültek volna el.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 1662 (felszínen), 1932 (lemerülve), 2300 (harcra készen)
-
Hossz: 67,10 m
-
Szélesség: 9,35 m
-
Merülés: 6.51 m
- Magasság: 11,72 m
-
Teljesítmény (LE): 3200 (felszínen), 750 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 15,0 (felszínen), 6,2 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 12 350/10 (felszínen), 55/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 0 db, 0/0 (orr / far-cső)
-
Akna: nincs
-
Fedélzeti ágyú: -
-
Személyzet: 53-60 fő
-
Max merülés: kb. 240 m
U-Boat XXI
Ez a típus volt az első modern tengeralattjáró, amely ténylegesen képes volt huzamosabb ideig a vízszínt alatt haladni, és nem csak akkor merült le, mikor el kellett rejtőznie a szövetséges hajók elől. A XXI-es típusú tengeralattjáró a XXIII-as jóval nagyobb változatának számított. Vízkiszorítása lemerült állapotban 1652 t, s olyan óceánjáró szerkezetnek építették, mely a Schnorchel készüléknek és a hagyományos dízel-villany meghajtásnak köszönhetően teljesen a víz alá merülve is képesnek bizonyult hadműveletek végrehajtására. A felszín alatt 29 km/h (16 csomó) sebességgel haladhatott, fegyverzetét 23 torpedó alkotta. A hajótestet áramvonalasra tervezték, hegesztett lemezekből építették, és a gyártás meggyorsítása érdekében előre gyártott elemekből szerelték össze. Érdemes megfigyelni, hogy a tengeralattjáró nem kapott a hajótesthez rögzített fedélzeti löveget. A konstrukció jellegzetességét az elől, középen elhelyezett hanglokátor és a kapcsolódó hanglokátortornyok adják. Dönitz tengernagy úgy tervezte, hogy a XXI-es típussal 1944 végén felújítja a szövetséges konvojok elleni harcokat, ám a tengeralattjáró gyártását a szövetséges bombázók hadjáratai meghiúsították, és a típus végül soha nem került bevetésre. A XXI típus megnövelt kapacitású akkumlátorokat (3-szor erősebb volt mint a VIIC), hidraulikus torpedó-újratöltő rendszert, az élelmiszerek tárolására szolgáló hűtőkamrát, illetve számos egyéb technikai és kényelmi fejlesztést kapott. Emellett a XXI-esek rendelkeztek a lopakodás képességével, vagyis észrevétlenül meg tudták közelíteni a célpontot, a korabeli eszközökkel lehetetlen volt bemérni őket. Az egyetlen elkészült példány, az U-2540 lajstromjelű tengeralattjáró csak egyetlen héttel a Harmadik Birodalom kapitulációja előtt került bevethető állapotba.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 1621 (felszínen), 1819 (lemerülve), 2100 (harcra készen)
-
Hossz: 76,70 m
-
Szélesség: 4,08 m
-
Merülés: 7,83 m
- Magasság: 11,32 m
-
Teljesítmény (LE): 4400 (felszínen), 4400 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 15,6 (felszínen), 16,9 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 15 600/10 (felszínen), 35/5 (lemerülve)
-
Torpedó: 23 db, 6/0 (orr / far-cső)
-
Akna: 12 TMC
-
Fedélzeti ágyú: -
-
Személyzet: 57-60 fő
-
Max merülés: kb. 280 m
U-Boat XXIII
A XXIII-as típus egyike volt azon két új fejlesztésnek, melyekhez Dönitz admirális nagy reményeket fűzött. A tengeralattjárót parti vizekben végrehajtandó harci feladatokra tervezték. A XXIII-as típus újdonságát dízel-villany motorja jelentette, mely szinte hangtalanul repítette a tengeralattjárót. Az első XXIII-as, az U-2321 - vízrebocsátása a Deutsche Werft (Hamburg) hajógyárban történt 1944. április 17-én. Ezt további 6 XXIII-as vízrebocsátása követte, melyeket rögtön bevetettek Anglia partjai előtt 1945 elején. Az U-4712 volt az utolsó ilyen típusú hajó, melyet 1945. április 19-én még szolgálatba állítottak. A hajók 1945 januárja és májusa között hat bevetésen vettek részt és elsüllyesztettek 5 hajót, összesen 14.601 tonna hajótérrel. A XXIII típus belső tere annyira zsúfolt volt, hogy csak két torpedócső kerülhetett beépítésre.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 234 (felszínen), 258 (lemerülve), 275 (harcra készen)
-
Hossz: 34,68 m
-
Szélesség: 3,05 m
-
Merülés: 3,66 m
- Magasság: 7,72 m
-
Teljesítmény (LE): 630 (felszínen), 580 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 9,7 (felszínen), 12,5 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 2650/8 (felszínen), 194/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 2 db, 2/0 (orr / far-cső)
-
Akna: nincs
-
Fedélzeti ágyú: -
-
Személyzet: 14-18 fő
-
Max merülés: kb. 240 m
U-Flak I
1943 elején a német haditengerészet vezetése elrendelte 7 db U-boot átépítését. A repülőgép-csapdáknak is nevezett tengeralattjárók alapjául a VIIC típus példányait használták fel. (U-441, U-256, U-211, U-263, U-271, U-621 és U-953). A négycsövű 20 mm-es légvédelmi gépágyúval, kísérleti 37 mm-es automata gépágyúval és további két 20 mm-es légvédelmi fegyverekkel felszerelt tengeralattjárók annyi muníciót hordoztak, hogy a csökkentett méretű torpedókamrában mindössze 5 db, csőretöltött torpedónak jutott hely, amelyek kizárólag önvédelmi célokat szolgáltak. A módosításokat 1943-ra végezték el, a hadműveleti területre 1943 júniusában vezényelték ki a hajókat - ahol a kezdeti meglepetést kihasználva - kiváló teljesítményt nyújtottak a meglepett RAF-légierővel szemben. A meglepetésre alapozott, hírtelen kivívott harci sikereket rövidesen súlyos veszteségek váltották fel: a repülőgép-csapdáknak átépített U-bootok 1943 júniusa és augusztusa között súlyosan megrongálva és komoly személyi veszteségeket elszenvedve tértek vissza a német haditengerészeti bázisokra. 1943 novemberében Dönitz admirális elrendelte a sérült tengeralattjárók hagyományos támadóhajóvá történő visszaalakítását.
U-flak Hadműveletek
-
1943. május, (U-441) Hadművelet a Biscayai öbölben
-
1943. július, (U-441) Hadművelet a Biscayai öbölben
-
1943. augusztus-szeptember, (U-621) Hadművelet a Biscayai öbölben
-
1943. október, (U-256, U-271) Tankhajó kísérete az Azori-szigeteknél
-
1943. október, (U-953) Hadművelet a Biscayai öbölben
-
1943. október-november, A Schill-csoporttal az MKS 28 és a MKS 29 konvoj ellen vezénylik