Német repülők |
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 4-5 fő
Motor: 2 db BMW-Bramo 323P Fafnir, 1000 LE
Sebesség: 410 km/h (4000 m-en)
Fegyverzet: 6 db 7,92 mm-es Rheinmetall MG 15 géppuska, max. 1000 kg bomba
Súly: 5210 kg (üresen); 8837 kg (max.)
Csúcsmagasság: 8200 m
Hatótávolság: 1500 km (póttankkal)
Fesztávolság: 18,02 mHossz: 15,86 m
Magasság: 4,72 m
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,91 m
Magasság: 3,06 m
Fesztávolság: 14,25 m
Hatótáv: 1050 km
Személyzet: 1 fő (+2 utas)
Csúcsmagasság: 5200 m
Szerkezeti tömeg: 935 kg
Felszálló tömeg: 1320 kg
Csúcssebesség: 175 km/ó
Fegyverzet: 1 db 7,92 mm-es MG 15 géppuska
Hajtómű: 1 db 8 hengeres Argus As 10C-3, 240 LE
A Focke-Wulf Fw 190 volt az egyik legjobb (ha nem a legjobb) vadászrepülőgép a második világháborúban, mégis másodhegedűsként él az emlékezetben a Messerschmitt Bf 109 mellett. A prototípus 1939. június 1-jén repült először, ez volt Németország első csillagmotorral épített, alsó szárnyas vadászgéptípusa. A Fw 190D változat meghosszabbított orrában Junkers Jumo 213-as 12 hengeres V-motor kapott helyet. A folyadékhűtéses Jumo V-motor beépítése a pilótafülke átalakítását is szükségessé tette, jóllehet a kör alakú hűtő miatt külső jegyeiben a repülőgép megőrizte a csillagmotoros formát. A szárnyak és a függőleges vezérsík alakja megmaradt, a törzs hossza 10,30 m-re növekedett, a vízszintes vezérsík szélesebb lett. Ezt követően a gép tűzerejét fejlesztették. Az Fw 190D-12 és -13 alkalmas volt a légcsavarszárak között tüzelő, 30 mm-es MK-108 gépágyú befogadására is. Az MW 50 feltöltőkompresszor további teljesítménynövekedést eredményezett. Az Fw 190D-12 legnagyobb sebessége 11 300 méteres magasságban 725 km/h volt.
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 1 fő
Motor: Junkers Jumo 213A-1; 2240 LE
Sebesség: 790 km/h (6600 m-en)
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es Mauser MG 151/20 gépágyú; 2 db 13 mm-es Rheinmetall Borsig MG 131 géppuska
Súly: 3490 kg (üresen); 4840 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 11280 m
Hatótávolság: 960 km
Fesztávolság: 10,52 m
Hossz: 10,20 m
Magasság: 3,36 m
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 23,45 m
Magasság: 6,26 m
Fesztávolság: 32,83 m
Hatótáv: 4440 km
Személyzet: 4 fő
Csúcsmagasság: 5.800 m
Szerkezeti tömeg: 12 950 kg
Felszálló tömeg: 22.700 kg
Csúcssebesség: 360 km/h
Fegyverzet: egy 20 mm-es elforgatható, előretüzelő MG 151/20-as gépágyú, 2-2 db 13 mm-es MG 131 géppuska, a felső- és hátsó tüzelőállásban, és 1db 7,92 mm-es, elforgatható MG-15-ös távműködtetésű géppuska az elülső, felső toronyban, max. 2100 kg bomba.
Hajtómű: 4 db BMW-Bramo 323R-2 Fafnir 9 hengeres csillagmotor (1200 LE)
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 10,82 m
Magasság: 3,36 m
Fesztávolság: 14,44 m
Hatótáv: 2000 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 14 800 m
Szerkezeti tömeg: 4031 kg
Felszálló tömeg: 5210 kg
Csúcssebesség: 759 km/h
Fegyverzet: egy MK 108 30 mm-es és két MG 151/20 20 mm-es gépágyú
Hajtómű: egy 1750 Le-s (1287 kW) Jumo 213E fordított V-motor
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 5 fő
Motor: 2 db Junkers Jumo 212F-2, 1350 LE
Sebesség: 414 km/h (5000 m-en)
Fegyverzet: 1 db 20 mm-es MG-FF gépágyú, 5 db 7,92 mm-es MG-15 géppuska, 1 db MG-17 géppuska, max. 2500 kg bomba
Súly: 6545 kg (üresen); 11.350 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 8500 m
Hatótávolság: 2780 km
Fesztávolság: 22,63 m
Hossz: 16,63 m
Magasság: 4,18 m
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 2 fő
Motor: 2 db 1900 LE-s Daimler-Benz DB 603G,12 hengeres, fordított V-motor
Sebesség: 670 km/ó
Fegyverzet: két 30 mm-es, mereven beépített gépágyú a szárnytőben, két 30 mm-es és két 20 mm-es, mereven beépített gépágyú a törzs alján a fegyverbölcsőben és két 30 mm-es, ferdén lefelé és felfelé tüzelő gépágyú a törzs végén
Súly: 11 200 kg (üresen) 15 350 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 12 500 m
Hatótávolság: 2000 km
Fesztávolság: 18,53 m
Hossz: 15,54 m
Magasság: 4,01 m
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 2 vagy 3 fő
Motor: 3 db 9 hengeres BMW 132-T ; 730 LE
Sebesség: 286 km/h (max.)
Fegyverzet: 1 db 13 mm-es MG131 géppuska; 2 db 7,9 mm-es MG15 géppuskaKapacitás: 18 ejtõernyõs vagy 12 hordágy vagy ennek megfelelõ hasznos teher
Súly: 6500 kg (üresen); 11.030 kg (max.)
Csúcsmagasság: 5900 mH
Hatótávolság: 1280 km
Fesztávolság: 29,25 m
Hossz: 18,90 m
Magasság: 4,51 m
1935. szeptember 17-én emelkedett először a levegőbe a Junkers Ju-87A. Ez a gonosz kinézetű, keselyűre emlékeztető, hajlított szárnyú repülőgép képes volt arra, hogy 80 fokos zuhanás közben hajszálpontosan célba juttasson egy 450 kg-os bombát. A neve a Stuka, amely a német zuhanó harci gép (Sturzkampfflugzeug) kifejezés rövidítése. A Luftwaffe zuhanóbombázója a második világháború legfélelmetesebb fegyverévé vált. Zuhanás közben a kiterjesztett fékszárnyak és a repülőgép körül megváltozott légáramlás keltette jellegzetes sivító hang - amit a futóműre erősített szirénával tovább fokoztak - bénítólag hatott az ellenséges földi erőkre. A dunkerque-i kiürítést azonban nem sikerült megakadályozniuk. Az angliai légicsata után kiderült azonban a modern vadászok elleni védtelensége, így 1942 után többségében már csak az orosz fronton ill. az Afrika Korps megsegítésére vetették be. Még a háború vége előtt, 1944-ben abbahagyták az addig 5700 darabot számláló gyártást.
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 2 fő
Motor: Junkers Jumo 211J-1, 1420 LE
Sebesség: 408 km/h (4120 m-en)
Fegyverzet: 2 db 7,9 mm-es MG 81 géppuska, 2 db 7,9 mm-es MG 17 géppuska, max. 1800 kg bomba
Súly: 2760 kg (üresen), 5720 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 10.500 m
Hatótávolság: 760 km
Fesztávolság: 9,87 m
Hossz: 8,65 m
Magasság: 2,50 m
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 4 fő
Motor: 2 db Junkers Jumo 211B-1, 12 hengeres; 1200 LE (felszálláskor)
Sebesség: 519 km/h (5500 m-en)
Fegyverzet: max. 4 db 7,9 mm-es MG 15-ös géppuska; max. 1800 kg bomba
Súly: 7258 kg (üresen); 10.750 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 8000 m
Hatótávolság: 1700 km (póttankkal)
Fesztávolság: 18,37 m
Hossz: 14,36 m
Magasság: 5,33 m
Willi Messerschmitt professzor repülőgépgyárában fejlesztették ki az első folyadékhűtéses Jumo 210-es és DB 600-as (Daimler-Benz) nagy teljesítményű V-motorokat, amelyeket a polgári Bf 108-as repülőgépben próbáltak ki, de a titokban szárnyait próbálgató légierő természetesen vadászgépekbe szánta. Így került kipróbálásra mindkettő a Messerschmitt Bf 109 prototípusaiban is. A kísérletek eredményeként az új vadászgép egyik 1650 lóerős DB 601 motorral épített példánya 611 km/h sebességgel megdöntötte a két éve fennálló sebességi világrekordot. A típus legnagyobb darabszámban épített változata a Bf 109G ("Gusztáv") volt, amelyet 1942 nyarán a Szovjetunióban és Észak-Afrikában vetettek be először. A Bf 109G-1 1475 lóerős DB 605A motorral, túlnyomásos kabinnal s egy 20 mm-es géppuskával rendelkezett. A Bf 109G-6 nehezebb fegyverzetet kapott. Légcsavartengelyében 30 mm-es MK 108 gépágyúval, a törzsorrban két 13 mm-es géppuskával s a szárnyak alatti gondolákban két 20 mm-es gépágyúval építették. A Bf 109 változtatható állású légcsavarral, valamint közvetlen befecskendezéses üzemanyag-ellátó rendszerrel rendelkezett. Hátránya volt a kis hatótávolság - ami miatt az angliai csatában mindössze 15-20 percet tölthetett effektív légi harccal -, valamint a keskeny nyomtávú futómű, amely a fel- és leszállást nehezítette a rosszabb minőségű repülőtereken. A Bf 109 a háború végéig halálos fegyvernek minősült a jól képzett pilóta kezében. Olyan nevek fűződnek hozzá, mint Erich Hartmann őrnagyé 352, Günther Rall őrnagyé 302, Hans-Joachim Marseilleé 158, Adolf Galland altábornagyé 104 légi győzelemmel. Máig vitatott, hogy a sokak szerint a háború végére elavuló típust a híres német ászok miért nem hagyták ott a korszerűbb FW 190-esek kedvéért. Mindenesetre az elavultság ellen szól, hogy egyes licenszeit nagyon sok helyen és sokáig gyártották, s hogy e gépek több korabeli repülési, főként sebességi csúcsot is tartottak (a háború alatti utolsó sorozatok sebessége meghaladta a 700 km/h-t).
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 1 fő
Motor: Daimler-Benz DB 601Aa, 1175 LE (felszálláskor)
Sebesség: 560 km/h (4440 m-en)
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es MG FF gépágyú, 2 db 7,9 mm-es MG 17 géppuska, 1 db 20 mm-es MG FF/m gépágyú
Súly: 1900 kg (üresen); 2665 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 10.500 m
Hatótávolság: 760 km
Fesztávolság: 9,87 m
Hossz: 8,65 m
Magasság: 2,50 m
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 2 fő
Motor: 2 db Daimler-Benz DB 601A, 1100 LE
Sebesség: 562 km/h (7000 m-en)
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es Oerlikon MG FF gépágyú, 4 db 7,9 mm-es Rheinmetall MG 17 géppuska, 1 db 7,92 mm-es MG 15 géppuska
Súly: 5150 kg (üresen); 6750 kg (max.)
Csúcsmagasság: 10.000 m
Hatótávolság: 1095 km
Fesztávolság: 16,20 m
Hossz: 12,10 m
Magasság: 4,13 m
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 1 fő
Hajtómű: egy 1700 kp-os (16,67 kN) Walter HWK 109-509A-1/2 típusú, folyékony üzemanyaggal működő rakétahajtómű
Sebesség: 955 km/h
Fegyverzet: 2 db 20 mm-es vagy 30 mm-es MK 108 gépágyú a szárnytőben.
Súly: 1908 kg (üresen), 4310 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 12.500 m
Hatótávolság: akciórádiusz 35,5 km
Fesztávolság: 9,33 m
Hossz: 5,85 m
Magasság: 2,76 m
Németország egyike volt azoknak az országoknak, ahol a sugárhajtóműves repülés-kutatások terén a legnagyobb eredményt érték el. A világon elsőként ugyan Angliában készült működőképes gázturbina, de 1937-re már a németek is rendelkeztek ilyennel. A Heinkel repülőgépgyár élen járt a fejlesztésekben, olyannyira, hogy a világ első sugárhajtású repülőgépét is ők készítették el. Willi Messerschmitt már 1939 január óta dolgozott a rakétameghajtású Me-163-as modellen, s az utolsó simításokat végezte a P-1065-ös vadászgépen, a későbbi Me-262-esen. 1940 augusztusában repült először a világ első sugárhajtású vadászrepülőgépe, mely 225 km/h-val bizonyult gyorsabbnak a Messerschmitt Bf-109G-6-osnál. Fordulóköre ugyan nagyobb volt, és gyorsulása/lassulása is elmaradt a hagyományos Messerschmitt modellnél, de zuhanórepülésben utolérhetetlennek bizonyult. 1942 júliusára már véglegesen kialakult a repülőgép, de csak 1943 novemberében engedélyezték a gyártást, s akkor is csak nagysebességű bombázógépként. 1944 közepére egyértelművé vált, hogy a szövetségesek észak-afrikai és olaszországi térhódítása súlyos helyzetbe hozta a Luftwaffét és a német haditengerészetet. Emiatt a német hadvezetés szükségesnek látta, hogy a még szolgálatba sem állított, új Me 262 vadászbombázót bevessék. A döntést követően a gépeket a szárny alján Schloss 503A-1 bombasínekkel látták el. Az átalakított, Me 262A-2 jelzésű gépeket 1944 júliusában kapta meg a Schenk kísérleti egység (Erprobungskommando Schenk). A Me 262-esekből 1100 darabot rendeltek, de csupán mintegy 200 együléses Me 262A és kétüléses Me 262B került elsővonalbeli szolgálatba.
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 1 fő
Motor: 2 db Junkers Jumo 004B-1/2/3 gázturbina 899 kp-os tolóerõvel
Sebesség: 865 km/h (6000 m-en)
Fegyverzet: 4 db 30 mm-es Mk 180 gépágyú
Súly: 4420 kg (üresen) ; 6401 kg (harckészen)
Csúcsmagasság: 11450 m
Hatótávolság: 1042 km
Fesztávolság: 12,51 m
Hossz: 10,60 m
Magasság: 3,83 m
Brit repülők |
Négymotoros, középszárnyas, osztott vezérsíkú, teljes fémépítésű brit nehézbombázó. A II. világháborúban a RAF legsikeresebb és legünnepeltebb éjszakai bombázógépe a Lancaster volt. A Manchesterből fejlesztették ki, új, Rolls-Royce Merlin V-motorokkal. A gép 1941. január 9-én repült először, és 1942-ben, év elején lépett szolgálatba. A jól repülhető, robosztus gép mérsékelten jó teljesítményekkel, jó védelmi és támadó tuzerővel rendelkezett. A RAF számára a szállítások röviddel 1941 karácsonya után kezdődtek; az első századot 1942 elején szerelték fel a típussal, s márciusban került sor első bevetésükre. Nagy-Britanniában a 4 motoros Lancaster Mk. I.-ből végül több mint 3500 db-ot gyártottak. A Lancasterekkel Németország szívében is csapást tudtak mérni az ellenségre. Leghíresebb bevetéseik közé tartozott a 19 átalakított Lancaster B.Mk I. a Ruhr-vidéki gátrendszer elleni támadása, 1943. május 17-én, és a Tirpitz elsüllyesztése a következő évben. Bevetésenként 5%-os veszteségi arány ellenére "túlélőképessége" a régebbi Halifax típusokhoz képest sokkal jobb volt. A Lancaster különböző változataiból összesen 7 374 darab épült.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 21,18 m
Magasság: 6,25 m
Fesztávolság: 31,09 m
Hatótáv: 2760 km
Személyzet: 7 fő
Csúcsmagasság: 5790 m
Szerkezeti tömeg: 16 783 kg
Felszálló tömeg: 29 484 kg
Csúcssebesség: 463 km/h
Fegyverzet: két 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska az orrlövész tornyában, két 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a toronyban felül a törzsön, négy 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a faroklövész tornyában, hely egy 0,303 hüvelykes géppuskának a toronyban a törzs alján és 8163 kg-nyi bomba a zárt bombatérben.
Hajtómű: 4 db 1640 LE-s Rolls-Royce Merlin XX, 22 vagy 24,12 hengeres V-motor
A Bristol Type 142-es típusból kifejlesztett Blenheim könnyűbombázó prototípusa 1936-ban emelkedett először a levegőbe. A Bristol Blenheim alapja egy 1934-ben tervezett gyorsforgalmi repülőgép, melynek sebessége felülmúlta a korabeli vadászokét. Az akkor rendszerben álló brit vadászgépek mindegyikénél nagyobb sebességet ért el! Nem csoda, hogy sok példányt rendeltek belőle külföldi légierők is. Végül a középszárnyas, tömpe orrú, vegyes építésű gép meglehetősen középszerű bombázó lett. A britek 1937-ben állították hadrendbe, 1938-tól pedig gyártani kezdték a navigátor részére átalakított orrú és megnövelt fegyverzetű Mk. IV-es változatot is. Ebből összesen 3285 db készült el. A II. világháború első éveiben valamennyi fronton bevetették nappali bombázóként. A angliai csata idején kifejlesztették éjszakai vadász változatát is. Több hadszíntéren is szolgált nappali bombázóként, de a háború későbbi éveiben teljesítmény-mutatói már "lemaradásról árulkodtak", és a repülősök sem nagyon kedvelték. 1942-től fokozatosan felváltották a Bostonok és a Mosquito Összesen kb. 5000 Bristol Blenheim épült.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 12,94 m
Magasság: 3,85 m
Fesztávolság: 17,18 m
Hatótáv: 2350 km
Személyzet: 3 fő
Csúcsmagasság: 7705 m
Szerkezeti tömeg: 4450 kg
Felszálló tömeg: 6680 kg
Csúcssebesség: 428 km/h
Fegyverzet: 1 db 7,6 mm-es Vickers és 1 v. 2 db 7,6 mm-es Browning géppuska, 680 kg bomba.
Hajtómű: 2 db Bristol Mercury XV kilenchengeres, egysoros csillagmotor; 995 LE
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 12,18 m
Magasság: 4,62 m
Fesztávolság: 16,42 m
Hatótáv: 2990 km
Személyzet: 2 fő
Csúcsmagasság: 10 740 m
Szerkezeti tömeg: 6479 kg
Felszálló tömeg: 9478 kg
Csúcssebesség: 612 km/h
Fegyverzet: 4x20mm gépágyú, 4x7,69 mm géppuska, 1814 kg bomba
Hajtómű: 2x1230 LE-s Merlin 21 motor
A gép tartós hírnévnek örvend, mint a világháború egyik legjobb katonai repülőgépe. Bár kétfedelű sárkánya idejét múlta, a repülőgép megbízhatóságának, sokoldalú fegyverzetének és felszerelésének, valamint könnyű vezethetőségének köszönhetően sikeresnek számított. Sokféle időjárásban repülhetett, akár a legnagyobb repülőgép-hordozókról, akár a legkisebb konvoj-kísérő hajókról. "Stringbag"-nek (Szatyor) becézték, utalván a gépre kerülő fegyverzet és felszerelés nagy választékára. 1930-ban, egy repülőgép hordozókról bevethető megfigyelő, felderítő és torpedóvető repülőgép-típusra kiírt pályázat nyomán született. Prototípusának gépei 1933 márciusában repültek először, majd a sikeres kísérleteket követően 989 repülőgépet rendeltek meg. A Swordfish-t 1936 júliusától állították hadrendbe. Blackburn által gyártott 1080 darab Swordfish Mk II. a Swordfish Mk I. továbbfejlesztett változata volt, megerősítették a repülőgép alsó szárnyát, amelynek alsó felületét a korábbi vászon helyett fémlemezzel borították, így az alsó szárnyról nyolc 76 mm-es rakétát lehetett indítani. A Swordfish-sel a II. világháborúban jó néhány emlékezetes győzelmet arattak. Ezekkel a gépekkel süllyesztették el az első ellenséges tengeralattjárót, és bevetették az 1940. november 12-én az olasz flottát megtizedelő tarantói támadásban is. A Blackburn cég 320 darab Swordfish Mk III.-ast gyártott összesen, amelyek az Mk II-esnek voltak továbbfejlesztett változatai. A repülőgépek tengeralattjáró-elhárító képességét növelték meg az ASV-Mk X. levegő-felszíni radar beépítésével, amelynek antennaburkolata a két mereven beépített futómű közé került. A nagyobb maximális felszállósúlyt kivéve a Swordfish Mk III. azonos volt az Mk I.-gyel és az Mk II.-vel. A kísérő repülőgép-hordozókról is bevethető típus kimagasló szolgálatot tett a hajókaravánok védelmében. 1942-ben került sor a Swordfish-ekkel végrehajtott egyik utolsó nagy torpedótámadásra, amellyel azt akarták megakadályozni, hogy két német csatahajó, a Gneisenau és a Prinz Eugen áthaladjon a La Manche csatornán. Az utolsó Swordfish-egységet 1945 júniusában Németország kapitulációját követően oszlatták fel.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 11,02 m
Magasság: 4,11 m
Fesztávolság: 13,87 m
Hatótáv: 1700 km
Személyzet: 3 fő
Csúcsmagasság: 3780 m
Szerkezeti tömeg: 2359 kg
Felszálló tömeg: 4196 kg
Csúcssebesség: 224 km/h
Fegyverzet: 1 db. 0,303 hüvelykes, mereven beépített géppuska a törzs elején jobboldalt, egy 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska a hátsó pilótafülkében és 726 kg-os bomba (torpedó)-teher külső megerősített pontokon
Hajtómű: 775 LE-s Bristol Pegasus III.M3, kilenchengeres, egysoros csillagmotor
A Meteor volt a szövetségesek egyetlen sugárhajtású repülőgépe, melyet bevetettek a második világháborúban. A típus fejlesztését a háború elején kezdték, ám sok probléma merült fel a hajtóművekkel kapcsolatban. Ez később előnyére vált, mert az alapos hajtóműfejlesztési munkálatok tették később lehetővé, hogy egy sokcélú gép jöhessen létre. Kezdetben Thunderbolt néven emlegették, de az amerikai P-47 megjelenése után átkeresztelték Meteor-ra. Az elsőpéldány 1943 márciusában emelkedett a levegőbe. Ebben az időben már több hajtómű is rendelkezésre állt, ám újabb problémák léptek fel a csúrőlapoknál, az orrfutónál és a farokrésznél. Ezek kiküszöbölését követően 1944-ben állt hadrendbe a Meteor, és azonnal fontos feladatot kapott: a V-1 "csodafegyver" ellen vetették be. Az első, nagyobb sorozatban gyártott változat, az F.Mk III 1945 elején került a frontra, ahol a Me-262-esek ellen is harcolt. A sikeresnek mondható modell gyártását 1954-ig folytatták, számtalan változatban készült.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 12,57 m
Magasság: 3,97 m
Fesztávolság: 13,21 m
Hatótáv: 2145 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 13.420 m
Szerkezeti tömeg: 4000 kg
Felszálló tömeg: 6040 kg
Csúcssebesség: 790 km/h
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es Hispano gépágyú
Hajtómű: 2 db Rolls-Royce Derwent I.TL ; 908 kp tolóerő
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 21,74 m
Magasság: 6,18 m
Fesztávolság: 30,07 m
Hatótáv: 3190 km
Személyzet: 7 fő
Csúcsmagasság: 7315 m
Szerkezeti tömeg: 19 278 kg
Felszálló tömeg: 29 484 kg
Csúcssebesség: 451 km/h
Fegyverzet: egy 0,303 hüvelykes, forgatható géppuska az orrban, négy 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a törzs tetején levő toronyban, négy 0,303 hüvelykes géppuska a farokrész toronyában és 6577 kg-os bombateher.
Hajtómű: 4x1615 LE-s Bristol Hercules VI, 14 hengeres kétsoros csillagmotor
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,82 m
Magasság: 3,98 m
Fesztávolság: 12,20 m
Hatótáv: 1450 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 9800 m
Szerkezeti tömeg: 2586 kg
Felszálló tömeg: 3674 kg
Csúcssebesség: 542 km/h
Fegyverzet: 12 db 7,9 mm-es Browning géppuska, 1 db 227 kg-os vagy 2 db 113 kg-os bomba és/vagy 8 db rakéta.
Hajtómű: Rolls-Royce Merlin XX, 12 hengeres V-motor, 1460 LE
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 10,24 m
Magasság: 4,86 m
Fesztávolság: 12,47 m
Hatótáv: 2447 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 10 985 m
Szerkezeti tömeg: 4200 kg
Felszálló tömeg: 5250 kg
Csúcssebesség: 685 km/ó
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es Hispano Mk I gépágyú, 2 db 454 kg-os bomba vagy 8 db rakéta
Hajtómű: 1 db Napier Sabre IIB, 2420 LE
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,74 m
Magasság: 4,68 m
Fesztávolság: 12,65 m
Hatótáv: 1577 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 10.730 m
Szerkezeti tömeg: 4100 kg
Felszálló tömeg: 5100 kg
Csúcssebesség: 657 km/h
Fegyverzet: 4 db 20 mm-es Hispano Mk I gépágyú, 2 db 227 kg-os vagy 454 kg-os bomba vagy 8 db rakéta
Hajtómű: 1 db Napier Sabre IIB, 2220 LE
A Stirling volt a RAF Bombázó Parancsnokság első, a háború alatt szolgálatba állított négymotoros nehéz bombázógépe, és az egyetlen olyan brit négymotoros bombázógép, amelyet eleve erre a célra terveztek, hiszen mind az Avro Lanchastert, mind a Handley Halifaxet először kétmotoros repülőgépnek szánták. A Stirling pontos igényekre megkonstruált gép volt. A légügyi minisztérium meg azt is megszabta, hogy a fesztáv legfeljebb 100 láb hosszú (30,48 m) lehet. A Stirling MK I.-est 1940 augusztusában állították szolgálatba. Összesen 2374-et gyártottak; 756 darab MK I bombázógépet 1595 Le-s (1189 kW) Hercules Xl motorral; 875 darab Mk III jelű bombázógépet módosított fegyvertoronnyal a törzs tetején; az 579 darab MK IV ejtőernyős-ugrató/vitorlázó-vontatógép változatról pedig elhagyták az orron és a torzs tetején lévő géppuskatornyokat. Az utolsó Stirling-sorozatban 160 darab Mk V jelű, fegyvertelen szállítógép épült.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 26,37 m
Magasság: 6,95 m
Fesztávolság: 30,21 m
Hatótáv: 3090 km
Személyzet: 7-8 fő
Csúcsmagasság: 6250 m
Szerkezeti tömeg: 20 000 kg
Csúcssebesség: 415 km/h
Fegyverzet: 8 db 7,7 mm-es Browning géppuska, 6350 kg bombateher.
Hajtómű: négy darab 1590LE-s Bristol Hercules XI kétsoros csillagmotor.
Ez a gép volt a Királyi Légierő (RAF) első teljes egészében fémből épített, feszített héjszerkezetű vadászrepülőgépe. 1936. március 5.-én szállt fel első alkalommal, az új Merlin C motor mintegy 560 km/h-s végsebességet biztosított a gépnek. Az Mk.I. változat 1938-ban debütált, s a háború kitörésekor már kilenc század repült ezzel a típussal. 1940-ben jelent meg az Mk.II. 1175 lóerős Merlin XII hajtóművel. Az angliai légicsata idején ismerte meg igazán a világ ezeket a gépeket. Sikerességére jellemző, hogy a csatorna felett egyre több veszteséget elkönyvelő Luftwaffe pilóták a fáma szerint Göringtől maguknak is Spitfire gépeket kértek elkeseredésükben. A híres Mk.V.-ös 1941 tavaszán jelent meg. A gépet összesen 47 (!) féle változatban, többek között anyahajó-támaszpontú (Seafire) variációban építették. A XIV. változat emelkedőképessége az új Griffon motorral a korabeli vadászgépek átlagának csaknem kétszerese volt (1400 m/perc) és végsebessége elérte a 720 km/h-t. Ezen altípus képesnek bizonyult még a csodaszámba menő Me-262-es sugárhajtású német vadászok ill. a V-1 rakétabombák leküzdésére is. A Spitfire-ök építésekor három szárnytípust alkalmaztak: az A-szárnyat nyolc 7,7 mm-es géppuskával, a B-szárnyat négy 20 mm-es gépágyúval, s végül az "univerzális" C-szárnyat. Az első fejlesztés eredményeként az Mk.VI. nagyobb fesztávolsággal (12,25 m) és túlnyomásos kabinnal épült. Az újabb magassági változat az Mk.VII. jellemzői az átdolgozott törzs és a Merlin 60-as hajtómű, amely először biztosította a Spitfire-nek 640 km/h feletti sebességet. A Spitfire-ek között a leggyorsabb gép végsebessége elérte a 736 km/h-t. Jó repülési tulajdonságai voltak, pilótái szerették. Ez volt az egyetlen angol géptípus, amelyet a világháború alatt megszakítás nélkül gyártottak. A háború utáni licensz-változatokat nem számítva is több mint 20 000 darabra tehető az összgyártás.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,12 m
Magasság: 3,48 m
Fesztávolság: 10,98 m
Hatótáv: 1800 km
Személyzet: 1 fő
Csúcsmagasság: 11.580 m
Szerkezeti tömeg: 2280 kg
Felszálló tömeg: 2790 kg
Csúcssebesség: 598 km/h