Amerikai önjáró lövegek |
Az M40 fejlesztését 1943 decemberében kezdték meg. A következő év januárjától kezdték el dolgozni a később M40 jelű modellen, melynek alapját az M4A3 Sherman harckocsi képezte. Ennek alváza alkalmas volt a 155 mm-es M-1A1 "Long Tom" ágyú hordozására. Tüzeléskor hátraengedték a jármű végén elhelyezett nagyméretű sarkantyút. Az első sorozatgyártású példányok 1945 januárjában jelentek meg, és nagyjából akkor érkeztek meg Európába, amikor ott véget ért a II. világháború. Az összesen 311 legyártott példány az elkövetkező időkben is szolgálatban maradt, és különösen az 1950-53 között zajló koreai háborúban töltött be fontos szerepet, ahol kiváló fegyvernek bizonyult. Az M40-et a francia hadsereg is bevetette az indokínai háborúban. A típus abban az időben jelent meg, amikor kezdetét vette a hadviselés nukleáris korszaka, így intenzív kísérleteknek vetették alá, hogy megtudják, hogyan védhető meg a személyzet a radioaktív sugárzástól. Az M40 lényegében az összes modern önjáró löveg közös őse.
TECHNIKAI ADATOK
Hossz: 9,04 m
Szélesség: 3,14 m
Magasság: 2,84 m
Súly: 36 427 kg
Legénység: 8 fő
Fegyverzet: 1 db 155 mm-es M-1A1 ágyú
Motor: 1 db 9 hengeres Continental ; 395 LE
Sebesség: 38,6 km/h (úton)
Hatótáv: 160 km
Páncélzat: 12,7 mm
Hossz: 6,04 m
Szélesség: 2,84 m
Magasság: 2,54 m
Súly: 22 527 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 1 db 105 mm tarack; egy 12,7 mm légvédelmi géppuska
Motor: 375 LE-s kilenchengeres Continental csillag benzinmotor
Sebesség: 41,8 km/h (úton)
Hatótáv: 201 km
Páncélzat: 25,4 mm
Brit önjáró lövegek |
Hosszúság: 5,64 m
Szélesség: 2,77 m
Magasság: 3,05 m
Súly: 7879 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: egy 25 fontos ágyútarack
Motor: 131 LE-s hathengeres AEC dízelmotor
Sebesség: 24 km/h
Hatótávolság: 177 km
Páncélzat: 8-60 mm
Hosszúság: 6,14 m
Szélesség: 2,72 m
Magasság: 2,45 m
Súly: 25 279 kg
Legénység: 6 fő
Fegyverzet: egy 25 fontos ágyútarack; két 7,7 mm-es BREN golyószóró, egy 12,7 mm-es Browning géppuska
Motor: 400 LE-s kilenchengeres csillag benzinmotor
Sebesség: úton 40 km/h
Hatótávolság: 287 km
Páncélzat: 32 mm
Német önjáró lövegek |
Hosszúság: 4,60 m
Szélesség: 2,15 m
Magasság: 2,25 m
Súly: 9800 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: egy 20 mm-es FlaK 38 L/112.5 gépágyú
Motor: 125 LE-s 6 hengeres Praga EPA
Sebesség: 42 km/h
Hatótávolság: 210 km
Páncélzat: 8-15 mm
Hosszúság: 4,38 m
Szélesség: 2,06 m
Magasság: 2,05 m
Súly: 5500 kg
Legénység: 8 fő
Fegyverzet: 20 mm-es Flak 38 típusú légvédelmi gépágyú
Motor: 57 LE-s Krupp M305 típusú 4 hengeres benzinmotor
Sebesség: 30 km/h (úton)
Hatótávolság: 150 km
Páncélzat: 13 mm
A háború elején a német páncélos hadosztályok mobil légvédelmét olyan légvédelmi löveggel felszerelt féllánctalpas járművek biztosították, mint például a könnyű Sd.Kfz. 10/4. 1943-ra azonban minden fronton jelentősen megerősödött az ellenséges légi tevékenység és emiatt egyre nagyobb igény mutatkozott a féllánctalpasoknál erősebben felfegyverzett, jobban páncélozott és nem utolsósorban mozgékonyabb légvédelmi eszközökre. Az új jármű alapjául a már jól bevált Pz.Kpfw. IV-es alváz szolgált, melyre egy 20 mm-es, négy csövű Flakvierling 38-ast építettek. A magas, dobozszerű küzdőtere miatt a jármű a Möbelwagen nevet kapta, ami szó szerint "bútorszállító kocsit" jelent. Mivel azonban a 20 mm-es löveg nem bizonyult elég hatékonynak ezért csak a széria első 46 járművét fegyverezték fel vele. A hatékonysága növelése érdekében a széria azt követő tagjait egy 37 mm FlaK 43-as löveggel szerelték fel. A közhiedelemmel ellentétben erre a típusra már nem alkalmazták a Möbelwagen elnevezést, noha gyakorlatilag csak a főfegyverzetükben különböztek egymástól. A Deutsche-Eisenwerke és BMM gyáraiban összesen 240 ilyen páncélos készült. A Möbelwagen legfőbb hátránya a személyzet elégtelen páncélvédettsége volt, így a fejlesztés tovább folyt.
TECHNIKAI ADATOKHosszúság: 5,92 m
Szélesség: 2,95 m
Magasság: 2,73 m
Súly: 24 000 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: egy 37 mm-es FlaK 43 L/89 gépágyú és egy 7.92 mm-es MG 34 géppuska
Motor: 300 LE-s 12 hengeres Maybach HL 120 TRM
Sebesség: 38 km/h
Hatótávolság: 200 km
Páncélzat: 10-80 mm
Hosszúság: 5,92 m
Szélesség: 2,95 m
Magasság: 3,03 m
Súly: 25 000 kg
Legénység: 6 fő
Fegyverzet: egy 37 mm-es Flak 43 L/89 gépágyú és két 7.92 mm-es MG34 géppuska (egy homlok MG34, és egy belső szállítású MG34/4)
Motor: 272 LE-s 12 hengeres Maybach HL 120 TR 112
Sebesség: 40 km/h
Hatótávolság: 200 km
Páncélzat: 10-80 m
Hosszúság: 5,92 m
Szélesség: 2,88 m
Magasság: 2,76 m
Súly: 22 000 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 20 mm-es FlaKvierling 38 L/112.5 gépágyú, és egy 7.92 mm-es MG34 homlokgéppuska
Motor: 272 LE-s 12 hengeres Maybach HL 120 TR 112
Sebesség: 40 km/h
Hatótávolság: 200 km
Páncélzat: 10-80 mm
A Szovjetunió elleni hadjárat során a németek olyan időjárási viszonyok között voltak kénytelenek harcolni, amelyek komolyan megviselték mind a katonákat, mind a különféle hadfelszerelést. A tüzérség különösen ki volt szolgáltatva az időjárásnak, és ebből adódóan az útviszonyoknak. A "raszputyica" idején a nehéz lövegek gyakorlatilag mozdíthatatlanokká váltak a hatalmas sár miatt, így gyakran komoly problémát jelentett a létfontosságú tüzérségi támogatás biztosítása. A megoldást a tüzérség mozgékonyságának növelése, vagyis minél nagyobb mértékben történő gépesítése jelentette. 1942 nyarán a Wehrmacht hadrendbe állította az első önjáró tüzérségi lövegét a Wespe-t, ami egy 105 mm-es tábori tarack (leFH18) volt Pz.Kpfw. II-es alvázra szerelve. Ugyanennek az évnek júliusában döntés született egy nehezebb, 150 mm-es önjáró löveg kifejlesztéséről. A fejlesztés ugyan csak 1942-ben kezdődött az első járművek már 1943 januárjában elkészültek. Ezt a rendkívüli gyorsaságot az tette lehetővé, hogy már sorozatgyártásban lévő elemekből (lsd: löveg, alváz,stb.) állították össze a járművet. Az új önjáró löveg a 15 cm Schwere Panzerhaubitze auf Geschützwagen III und IV (Sf) hivatalos elnevezést valamint a Hummel (Poszméh) nevet kapta. A Hummel alapjául az 1941-ben az Alkett cég által tervezett Geschützwagen III/IV szolgált. A Geschützwagen III/IV ("Löveg-hordozó jármű III/IV") nem volt más, mint a Pz.Kpfw. III-as és a Pz.Kpfw. IV-es harckocsik alvázának kombinációja. Míg a motor a meghajtó és a kormányrendszer a Pz.Kpfw. III-asból, addig a felfüggesztés a PzKpfw. IV-esből származott. A motort előbbre helyezték, és a páncéltestet meghosszabbították, hogy elegendő helyet nyerjenek a nagyméretű 150 mm-es löveg számára. (Ugyanezt az alvázat használták fel a Nashorn páncélvadászok hordozó járműveként is.) A jármű főfegyverzete a 150 mm-es sFH 18-as nehéz tábori tarack módosított változata volt. Az önjáró löveg lőszer-javadalmazása mindössze 18 darab 150 mm-es gránátból állt. Az első Hummelek 1943 márciusában álltak szolgálatba. Az első jelenős harci bevetésükre a Citadella-hadművelet során került sor 1943 nyarán. Az ütközetben mintegy 100 Hummel vett részt. Összességében elmondható, hogy a Hummel sikeres típusnak bizonyult és egészen a háború végéig szolgálatban maradt a Wehrmacht és a Waffen-SS páncéloshadosztályainál. 1943 és 1945 között összesen mintegy 714 Hummel készült a Deutsche Eisenwerke és az Alkett cég gyáraiban.
Hosszúság: 7,18 m
Szélesség: 2,87 m
Magasság: 2,86 m
Súly: 23 980 kg
Legénység: 6 fő
Fegyverzet: egy 150 mm-es tarack
Motor: 265 LE-s Maybach V-12 benzinmotor
Sebesség: 42 km/h (úton)
Hatótávolság: 215 km
Páncélzat: 50 mm-ig
Hosszúság: 5,76 m
Szélesség: 2,10 m
Magasság: 1,81 m
Súly: 8800 kg
Legénység: 6 fő
Fegyverzet: egy 20 mm-es Flak 38 L/55 gépágyú, és egy 7.92 mm-es MG34/42 géppuska
Motor: 100 LE-s hathengeres benzinmotor
Sebesség: 52,5 km/h
Hatótávolság: 300 km
Páncélzat: 6-14,5 mm
Hosszúság: 5,76 m
Szélesség: 2,10 m
Magasság: 1,81 m
Súly: 8620 kg
Legénység: 4-6 fő
Fegyverzet: három 15 mm-es MG151/15 géppuska vagy háom 20 mm-es MG151/20 gépágyú, és egy 7.92 mm-es MG34/42 géppuska
Motor: 100 LE-s hathengeres benzinmotor
Sebesség: 52,5 km/h
Hatótávolság: 300 km
Páncélzat: 6-14,5 mm
Hosszúság: 4,67 m
Szélesség: 2,06 m
Magasság: 3,35 m
Súly: 8500 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: egy sIG 33 150 mm-es tarack
Motor: egy 100 LE-s 6 hengeres Maybach NL 38 TR benzinmotor
Sebesség: úton 34 km/h
Hatótávolság: 140 km
Páncélzat: 6-13 mm
A tüzérség mobilitásának növelése érdekében - a korábbi Bison I-es sikerein felbátorodva - hozzáláttak egy újabb önjáró löveg kifejlesztéséhez. Az új jármű alapjául ezúttal a nagyobb teherbírású és nagy számban rendelkezésre álló Pz.Kpfw. II harckocsik módosított alvázai szolgáltak. Az első prototípust 1940 októberére készítette el az Alkett cég. A megnövekedett tömeg szükségessé tette egy erősebb motor beépítését, ezért a 140 lóerős Maybach motort egy 155 lóerős Büssing-NAG-ra cserélték. A jármű fegyverzetéül szintén a 150 milliméteres sIG 33-as nehéz gyalogsági löveget építették be. A Bison II nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Valószínűleg ennek tudható be az a tény, hogy rendkívül kevés (12 példány) készült belőle. A fejlesztés azonban mégsem bizonyul teljesen feleslegesnek, hiszen a Bison II-essel szerzett tapasztalatok felhasználásával született meg a második világháború egyik legjobb német önjáró lövege: a Wespe.
Hosszúság: 5,41 m
Szélesség: 2,60 m
Magasság: 1,90 m
Súly: 11 200 kg
Legénység: 3 fő
Fegyverzet: egy sIG 33 150 mm-es tarack
Motor: eredetileg egy 140 LE-s Maybach HL 6 hengeres benzinmotor, később 155 lóerős Büssing-NAG
Sebesség: úton 33 km/h
Hatótávolság: 160 km
Páncélzat: 5-30 mm
Hosszúság: 4,79 m
Szélesség: 2,24 m
Magasság: 2,32 m
Súly: 11 480 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: egy 105 mm-es leFH 18/2 típusú löveg, és 1 db 7,92 mm-es MG 34 típusú géppuska
Motor: Maybach HL 62 TRM R-6 típusú 6 hengeres benzinmotor
Sebesség: 40 km/h (úton)
Hatótávolság: 145 km
Páncélzat: 10-20 mm-ig
Német önjáró lövegek |
Hosszúság: 4,60 m
Szélesség: 2,15 m
Magasság: 2,25 m
Súly: 9800 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: egy 20 mm-es FlaK 38 L/112.5 gépágyú
Motor: 125 LE-s 6 hengeres Praga EPA
Sebesség: 42 km/h
Hatótávolság: 210 km
Páncélzat: 8-15 mm
Hosszúság: 4,38 m
Szélesség: 2,06 m
Magasság: 2,05 m
Súly: 5500 kg
Legénység: 8 fő
Fegyverzet: 20 mm-es Flak 38 típusú légvédelmi gépágyú
Motor: 57 LE-s Krupp M305 típusú 4 hengeres benzinmotor
Sebesség: 30 km/h (úton)
Hatótávolság: 150 km
Páncélzat: 13 mm
A háború elején a német páncélos hadosztályok mobil légvédelmét olyan légvédelmi löveggel felszerelt féllánctalpas járművek biztosították, mint például a könnyű Sd.Kfz. 10/4. 1943-ra azonban minden fronton jelentősen megerősödött az ellenséges légi tevékenység és emiatt egyre nagyobb igény mutatkozott a féllánctalpasoknál erősebben felfegyverzett, jobban páncélozott és nem utolsósorban mozgékonyabb légvédelmi eszközökre. Az új jármű alapjául a már jól bevált Pz.Kpfw. IV-es alváz szolgált, melyre egy 20 mm-es, négy csövű Flakvierling 38-ast építettek. A magas, dobozszerű küzdőtere miatt a jármű a Möbelwagen nevet kapta, ami szó szerint "bútorszállító kocsit" jelent. Mivel azonban a 20 mm-es löveg nem bizonyult elég hatékonynak ezért csak a széria első 46 járművét fegyverezték fel vele. A hatékonysága növelése érdekében a széria azt követő tagjait egy 37 mm FlaK 43-as löveggel szerelték fel. A közhiedelemmel ellentétben erre a típusra már nem alkalmazták a Möbelwagen elnevezést, noha gyakorlatilag csak a főfegyverzetükben különböztek egymástól. A Deutsche-Eisenwerke és BMM gyáraiban összesen 240 ilyen páncélos készült. A Möbelwagen legfőbb hátránya a személyzet elégtelen páncélvédettsége volt, így a fejlesztés tovább folyt.
TECHNIKAI ADATOKHosszúság: 5,92 m
Szélesség: 2,95 m
Magasság: 2,73 m
Súly: 24 000 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: egy 37 mm-es FlaK 43 L/89 gépágyú és egy 7.92 mm-es MG 34 géppuska
Motor: 300 LE-s 12 hengeres Maybach HL 120 TRM
Sebesség: 38 km/h
Hatótávolság: 200 km
Páncélzat: 10-80 mm
Hosszúság: 5,92 m
Szélesség: 2,95 m
Magasság: 3,03 m
Súly: 25 000 kg
Legénység: 6 fő
Fegyverzet: egy 37 mm-es Flak 43 L/89 gépágyú és két 7.92 mm-es MG34 géppuska (egy homlok MG34, és egy belső szállítású MG34/4)
Motor: 272 LE-s 12 hengeres Maybach HL 120 TR 112
Sebesség: 40 km/h
Hatótávolság: 200 km
Páncélzat: 10-80 m
Hosszúság: 5,92 m
Szélesség: 2,88 m
Magasság: 2,76 m
Súly: 22 000 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: 20 mm-es FlaKvierling 38 L/112.5 gépágyú, és egy 7.92 mm-es MG34 homlokgéppuska
Motor: 272 LE-s 12 hengeres Maybach HL 120 TR 112
Sebesség: 40 km/h
Hatótávolság: 200 km
Páncélzat: 10-80 mm
A Szovjetunió elleni hadjárat során a németek olyan időjárási viszonyok között voltak kénytelenek harcolni, amelyek komolyan megviselték mind a katonákat, mind a különféle hadfelszerelést. A tüzérség különösen ki volt szolgáltatva az időjárásnak, és ebből adódóan az útviszonyoknak. A "raszputyica" idején a nehéz lövegek gyakorlatilag mozdíthatatlanokká váltak a hatalmas sár miatt, így gyakran komoly problémát jelentett a létfontosságú tüzérségi támogatás biztosítása. A megoldást a tüzérség mozgékonyságának növelése, vagyis minél nagyobb mértékben történő gépesítése jelentette. 1942 nyarán a Wehrmacht hadrendbe állította az első önjáró tüzérségi lövegét a Wespe-t, ami egy 105 mm-es tábori tarack (leFH18) volt Pz.Kpfw. II-es alvázra szerelve. Ugyanennek az évnek júliusában döntés született egy nehezebb, 150 mm-es önjáró löveg kifejlesztéséről. A fejlesztés ugyan csak 1942-ben kezdődött az első járművek már 1943 januárjában elkészültek. Ezt a rendkívüli gyorsaságot az tette lehetővé, hogy már sorozatgyártásban lévő elemekből (lsd: löveg, alváz,stb.) állították össze a járművet. Az új önjáró löveg a 15 cm Schwere Panzerhaubitze auf Geschützwagen III und IV (Sf) hivatalos elnevezést valamint a Hummel (Poszméh) nevet kapta. A Hummel alapjául az 1941-ben az Alkett cég által tervezett Geschützwagen III/IV szolgált. A Geschützwagen III/IV ("Löveg-hordozó jármű III/IV") nem volt más, mint a Pz.Kpfw. III-as és a Pz.Kpfw. IV-es harckocsik alvázának kombinációja. Míg a motor a meghajtó és a kormányrendszer a Pz.Kpfw. III-asból, addig a felfüggesztés a PzKpfw. IV-esből származott. A motort előbbre helyezték, és a páncéltestet meghosszabbították, hogy elegendő helyet nyerjenek a nagyméretű 150 mm-es löveg számára. (Ugyanezt az alvázat használták fel a Nashorn páncélvadászok hordozó járműveként is.) A jármű főfegyverzete a 150 mm-es sFH 18-as nehéz tábori tarack módosított változata volt. Az önjáró löveg lőszer-javadalmazása mindössze 18 darab 150 mm-es gránátból állt. Az első Hummelek 1943 márciusában álltak szolgálatba. Az első jelenős harci bevetésükre a Citadella-hadművelet során került sor 1943 nyarán. Az ütközetben mintegy 100 Hummel vett részt. Összességében elmondható, hogy a Hummel sikeres típusnak bizonyult és egészen a háború végéig szolgálatban maradt a Wehrmacht és a Waffen-SS páncéloshadosztályainál. 1943 és 1945 között összesen mintegy 714 Hummel készült a Deutsche Eisenwerke és az Alkett cég gyáraiban.
Hosszúság: 7,18 m
Szélesség: 2,87 m
Magasság: 2,86 m
Súly: 23 980 kg
Legénység: 6 fő
Fegyverzet: egy 150 mm-es tarack
Motor: 265 LE-s Maybach V-12 benzinmotor
Sebesség: 42 km/h (úton)
Hatótávolság: 215 km
Páncélzat: 50 mm-ig
Hosszúság: 5,76 m
Szélesség: 2,10 m
Magasság: 1,81 m
Súly: 8800 kg
Legénység: 6 fő
Fegyverzet: egy 20 mm-es Flak 38 L/55 gépágyú, és egy 7.92 mm-es MG34/42 géppuska
Motor: 100 LE-s hathengeres benzinmotor
Sebesség: 52,5 km/h
Hatótávolság: 300 km
Páncélzat: 6-14,5 mm
Hosszúság: 5,76 m
Szélesség: 2,10 m
Magasság: 1,81 m
Súly: 8620 kg
Legénység: 4-6 fő
Fegyverzet: három 15 mm-es MG151/15 géppuska vagy háom 20 mm-es MG151/20 gépágyú, és egy 7.92 mm-es MG34/42 géppuska
Motor: 100 LE-s hathengeres benzinmotor
Sebesség: 52,5 km/h
Hatótávolság: 300 km
Páncélzat: 6-14,5 mm
Hosszúság: 4,67 m
Szélesség: 2,06 m
Magasság: 3,35 m
Súly: 8500 kg
Legénység: 4 fő
Fegyverzet: egy sIG 33 150 mm-es tarack
Motor: egy 100 LE-s 6 hengeres Maybach NL 38 TR benzinmotor
Sebesség: úton 34 km/h
Hatótávolság: 140 km
Páncélzat: 6-13 mm
A tüzérség mobilitásának növelése érdekében - a korábbi Bison I-es sikerein felbátorodva - hozzáláttak egy újabb önjáró löveg kifejlesztéséhez. Az új jármű alapjául ezúttal a nagyobb teherbírású és nagy számban rendelkezésre álló Pz.Kpfw. II harckocsik módosított alvázai szolgáltak. Az első prototípust 1940 októberére készítette el az Alkett cég. A megnövekedett tömeg szükségessé tette egy erősebb motor beépítését, ezért a 140 lóerős Maybach motort egy 155 lóerős Büssing-NAG-ra cserélték. A jármű fegyverzetéül szintén a 150 milliméteres sIG 33-as nehéz gyalogsági löveget építették be. A Bison II nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Valószínűleg ennek tudható be az a tény, hogy rendkívül kevés (12 példány) készült belőle. A fejlesztés azonban mégsem bizonyul teljesen feleslegesnek, hiszen a Bison II-essel szerzett tapasztalatok felhasználásával született meg a második világháború egyik legjobb német önjáró lövege: a Wespe.
Hosszúság: 5,41 m
Szélesség: 2,60 m
Magasság: 1,90 m
Súly: 11 200 kg
Legénység: 3 fő
Fegyverzet: egy sIG 33 150 mm-es tarack
Motor: eredetileg egy 140 LE-s Maybach HL 6 hengeres benzinmotor, később 155 lóerős Büssing-NAG
Sebesség: úton 33 km/h
Hatótávolság: 160 km
Páncélzat: 5-30 mm
Hosszúság: 4,79 m
Szélesség: 2,24 m
Magasság: 2,32 m
Súly: 11 480 kg
Legénység: 5 fő
Fegyverzet: egy 105 mm-es leFH 18/2 típusú löveg, és 1 db 7,92 mm-es MG 34 típusú géppuska
Motor: Maybach HL 62 TRM R-6 típusú 6 hengeres benzinmotor
Sebesség: 40 km/h (úton)
Hatótávolság: 145 km
Páncélzat: 10-20 mm-ig