második világháború

csaták kudarcok vilámháboru a világ leggyorsabb katonai terve fegyverek harckocsik tankok stb.

Brit harckocsik Nyomtatás E-mail
A10 (A10E1) Cruiser MK II.
A10_02

Az A10-es brit tankot elődjétől, az A9-estől vastagabb páncélzata és kisebb sebessége különböztette meg, mechanikájuk és "külalakjuk" szinte teljesen megegyezett. Az A10-es típust a hadsereg 1937-ben kapta meg kipróbálásra. A szakértők több változtatást kezdeményeztek, megerősítették pl. a páncélzatát, ill. még egy géppuskát szereltek be. 1938-tól sorozatban gyártották. Részt vett a franciaországi harcokban, de szolgált Észak-Afrikában is. 1941 után fokozatosan más típusokkal váltották fel, de a Vickers-cég az A10-es alapján fejlesztette ki a későbbi Valentine típusú harckocsiját.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,90 m

  • Szélesség: 2,55 m

  • Magasság: 2,50 m

  • Súly: 12 t

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 40 mm-es L/50 harckocsiágyú; 2 db 7,62 mm-es géppuska

  • Motor: AEG Type A179, 6 hengeres; 150 LE

  • Sebesség: 40 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 240 km

  • Páncélzat: 6-14 mm

 
A27M Cruiser MK VIII. "Cromwell"
gb-cromwell
 
A modell fejlesztése 1941-ben indult, a gyártás 1943 novemberétõl 1945-ig folyt. Az elődjénél sokkal erősebb páncélzattal és fegyverzettel ellátott Cromwellt a Crusader felváltására tervezték. Az első Cromwellek, amelyek 1943-ban jelentek meg, még 6 fontos ágyút kaptak, de hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy ez a fegyverzet már nem elegendő. Többféle változat készült, az eredeti 57mm-es löveget a Cromwell IV-es típustól kezdődően 75 mm-es váltotta fel, de egyes változatokba 93 mm-est is építettek. Legnagyobb erénye a kitűnő Meteor motor volt, melynek segítségével igen gyorsan haladhatott, és így felderítésre is kiválóan megfelelt. Kétségtelen tény, hogy a legtöbb brit egységet végül M4 Shermanekkel szerelték fel, de kiképző harckocsiként a Cromwell is értékes szolgálatot tett a D-napra való felkészülésben, és mindvégig ott szolgált az európai hadszíntéren. A típust emellett mozgó figyelőpontként és műszaki mentő harckocsiként is használták. Jóllehet még mindig nem ért fel teljesen a német harckocsikkal, a Cromwell mégis érezhetően jobb volt minden korábbi brit típusnál, és harc közben is elfogadható teljesítményt nyújtott.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 6,80 m

  • Szélesség: 2,90 m

  • Magasság: 2,47 m

  • Súly: 28 t

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 75 mm-es L/39,5 löveg; 2db 7,92 mm-es Besa géppuska

  • Motor: Rolls-Royce Meteor V12; 600 LE

  • Sebesség: 64 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 160 km

  • Páncélzat: 15-65 mm 


A10 Valentine MK I.-XI.
valentine_mk_iii_01

A brit hadsereg 1938-ban felkérte a Vickers-gyárat, hogy A-10-es "cirkáló" harckocsijára támaszkodva kezdje meg egy gyalogsági harckocsi gyártását. A cég 1939-ben kezdte meg a kifejlesztését. Kezdetben kétségek merültek fel az új harckocsi kétszemélyes tornyával kapcsolatban, mely korlátozta a későbbiekben beszerelhető fegyverzet nagyságát, de az égető háborús szükséglet miatt a típust mégis gyártásba vették, mely 1940-ben indult meg. 1944-ig kb. 8275 darab készült a különféle típusváltozatokból, és az Archer páncélvadászból. (Ennek készítése azon brit döntés nyomán született, amely szerint a brit páncéltörő ágyúk kaliberét 57-ről 76,2 mm-re növelték. Ezek az új ágyúk túl nehezek voltak az akkor szolgálatban álló brit harckocsik számára, ezért átmeneti megoldásként a Valentine harckocsialvázát építették át páncélvadásznak.) Ez a modell a brit harckocsitermelésnek majdnem a negyedét tette ki. Fegyverzete a tervezéskor gyenge volt, de később folyamatosan korszerűsítették, egyre erősödött. A Valentine elődjénél kevéssé volt mozgékony, de jó páncélzata volt. A harckocsizók körében nagy népszerűségnek örvendett. Afrikában és a nyugati fronton egyaránt bevetették, csakúgy, mint keleten, ui. jelentős számban kapott a típusból a Vörös Hadsereg is.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,42 m

  • Szélesség: 2,63 m

  • Magasság: 2,27 m

  • Súly: 16 t

  • Legénység: 3 fő

  • Fegyverzet: 1 db 40 mm-es harckocsiágyú; 1 db 7,92 mm-es Besa géppuska

  • Motor: AEC benzinmotor; 135 LE

  • Sebesség: 30 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 145 km

  • Páncélzat: 20-60 mm 


A12 Matilda 2 MK I-V
800px-Puckapunyal_Matilda_Tank_DSC01931
 
A háború első felének legsikeresebb brit harckocsiját több típusváltozatban is gyártották, az "egyszerűen" Matildának nevezett típus a Matilda II volt. A család kifejlesztése 1936-ban indult, a különböző modelleket ezután nagy sorozatban állították elő. Legnagyobb sikerét Arrasnál aratta, ahol a Matildák egy időre feltartóztatták a németeket, elősegítve a dunkerque-i evakuációt. Az afrikai hadszíntéren az olaszok ellen is jó eredményeket értek el, de a német Pz. III-asok és a Pz. IV-esek számára könnyű prédának bizonyultak a nehézkes és kis hatósugarú fegyverekkel felszerelt Matildák.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,61 m

  • Szélesség: 2,59 m

  • Magasság: 2,51 m

  • Súly: 26,9 t

  • Legénység: 4 fő

  • Fegyverzet: 1 db 40 mm-es löveg, 1 db 7,62 mm-es Besa géppuska

  • Motor: 2 db AEC dieselmotor (2 x 87 LE)

  • Sebesség: 24 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 250 km (úton)

  • Páncélzat: 13-78 mm


A22 Churchill MK I-VIII. 
PA040043
 
A háború kitörése után az angol hadvezetés számára nyilvánvalóvá vált, hogy újabb típusú harckocsikra van szükség. Ennek következtében kezdték meg 1940-ben a Churchill nehézharckocsik kifejlesztését, de nem vették kellően figyelembe a harctéri tapasztalatokat és figyelmen kívül hagyták a technikai fejlődésben rejlő lehetőségeket is. Így az elkészült tanksorozat az első világháború brit harckocsiépítésének továbbfejlesztéseként jött létre. Erős páncélzat, az újabb változatoknál egyre növekvő tűzerő, de nagy súly és kis mozgékonyság jellemezte a típust. Ennek ellenére el kell ismerni, hogy különböző speciális változatait (pl. hídvető, vontató, aknamentesítő) sikerrel használták a britek. 1943-ba jelent meg tömegesen a csapatoknál, első bevetésére Dieppe-nél került sor, ahol az első harci tapasztalatok kiábrándítóak voltak. Ezután főként Afrikában, Sziciliában és Dél-Európában alkalmazták. A Churchill kiváló szolgálatot tett, és a brit hadsereg csupán a 60-as években selejtezte ki.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Hosszúság: 7,45 m

  • Szélesség: 3,95 m

  • Magasság: 2,70 m

  • Súly: 39 t

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 57 mm-es harckocsiágyú, 2 db 7,92 mm-es Besa géppuska

  • Motor: Bedford twin-six; 350 LE

  • Sebesség: 28 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 145 km

  • Páncélzat: 19-101 mm


A15 (A15E19) Crusier MK I.-VI. "Crusader"
gb-crusader
 
A Crusader harckocsitípussal először egy 1938-ban készült tervben találkozhatunk, de azt a projektet később leállították. Tetszetős külseje első pillantásra elleplezi azt a tényt, hogy már akkor amikor megjelent a csapatoknál, alapjában elavult konstrukció volt. Az 1940-es franciaországi harcok tapasztalatai alapján, az A13-as típusból kiindulva készült végül el az A15-ös modell. 1940 és 1943 között gyártották, kb. 5300 darab készült a különféle változatokból. Tornyának kialakítása a brit modellekre jellemző, ferde lapokból áll. Kategóriába sorolása is jellegzetes, az ún. cirkáló tankok tipikus példánya. Főként Észak-Afrikában szolgált, az el-alameini csata után fokozatosan leváltották az amerikai M3-as ill. M4-es (Sherman) modellekkel, de kiképzésre a háború végéig használták. A sivatagban fő ellenfele a német Pz III típus volt. Gyorsaságban jobbnak bizonyult nála, de gyengébb tűzerővel rendelkezett, és a németek tankágyúi, ill. páncéltörő fegyverei könnyen átütötték.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,97 m

  • Szélesség: 2,77 m

  • Magasság: 2,24 m

  • Súly: 19 t 

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 75 mm-es L/45-ös harckocsiágyú; 2 db 7,92 mm-es Besa géppuska

  • Motor: Nuffield Liberty, 12 hengeres; 340 LE

  • Sebesség: 45 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 160 km (póttankkal 200 km)

  • Páncélzat: 7-40 mm

 
Churchill AVRE (Armored Vehicle Royal Enginers)
churchill-ep
 
A Churchill harckocsi stabil konstrukciója, tágas küzdőtere lehetővé tette, hogy létrejöjjenek speciális feladatok elvégzésére alkalmas Churchill-változatok is. Ezek közül az egyik legismertebb a Churchill AVRE utászharckocsi (Armored Vehicle Royal Enginners), amelynek fő fegyvere egy 290 mm-es Petard aknavető volt, amely 18 kg-os "Flying Dustbin" (repülő kuka) aknákat lőtt ki. A bunkerek és betonerődök pusztitására fejlesztettek ki - a lőtávolsága csak 73 m volt, de ha egy másik harckocsi fedezte elölről, elég közel tudott férkőzni a bunkerekhez. Nevezték Churchill Petard-nak is.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 7,45 m

  • Szélesség: 2,48 m

  • Magasság: 3,45 m

  • Súly: 40 842 kg  

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 290 mm-es Petard aknavető, 2 db 7,92 mm-es Besa géppuska

  • Motor: Bedford twin-six benzinmotor; 350 LE

  • Sebesség: 28 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 145 km

  • Páncélzat: 16-101 mm

  • Francia harckocsik Nyomtatás E-mail
    Char B
    charb
     
    Fejlesztése még 1921-ben kezdődött, az első világháborús típusok több jellegzetességét is magán viseli. Az első Char B1 1937-ben jelent meg, és a maga idejében igen erős harckocsi volt, és olyan korszerű műszaki megoldásokkal készült mint például az önzáró üzemanyagtartályok. A személyzet tagjait viszont egymástól távol helyezték el, ami megnehezítette együttműködésüket. A B1 képességeit csak igen jól képzett harckocsizókkal lehetett érvényesíteni, a francia hadsereg azonban 1940-ben nem dúskált az ilyen katonákban. Tetézte a gondokat, hogy a harckocsi szerkezetének bonyolultsága megnehezítette a karbantartást, számos példány pedig harc közben robbant le. A harcba vetett harckocsik erős fegyverzetük ellenére túlságosan nehézkesnek bizonyultak ahhoz hogy valóban ütőképes fegyverként befolyásolják a franciaországi harcok végkimenetelét. A zsákmányolt példányokat a németek a későbbiekben kiképzésre, vagy önjáró lövegek alvázaként használták fel.

    TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 6,37 m

  • Szélesség: 2,47 m

  • Magasság: 2,75 m

  • Súly: 31 500 kg

  • Legénység: 4 fő

  • Fegyverzet: 1 x 75 mm ABS Model 39 ágyú, 1 x 47 mm Model 34 harckocsiágyú, 2 x 7.5mm Chatellerault Model 1931 géppuska

  • Motor: 307 LE-s hathengeres Renault benzinmotor

  • Sebesség: 28 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 140 km

  • Páncélzat: 60 mm


Renault R-35
r-35_1

A Renault R-35-öst a 30-as évek közepén, az ősöreg I. világháborús Renault FT 17-esek felváltására tervezték. 1940-re közel 1600 darab épült a típusból, amely számszerűen a francia hadsereg legjelentősebb harckocsija volt, bár még így sem sikerült teljesen felváltania az FT 17-eseket. Az R-35 megfelelt a vele szemben támasztott elvárásoknak, de nem bizonyult a német páncélosok egyenrangú ellenfelének, különösen azért nem, mert a francia harckocsikat elaprózva, kis csoportokban vetették be a német páncélos csoportosítások ellen. Lövege még a legkönnyebb német harckocsik páncélzatát sem tudta átütni, és számos példányát egyszerűen hátrahagyta a személyzete az 1940 májusi francia visszavonulás során. A németek helyőrségi és kiképzési feladatokra használták az R-35-ösöket, számos példányt pedig tüzérségi vontatóként, lőszerszállító járműként és önjáró lövegek alvázaként vettek igénybe. A tornyát eltávolították, és partvédelmi feladatokra vették igénybe.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 4,02 m

  • Szélesség: 1,88 m

  • Magasság: 2,08 m

  • Súly: 9,8 t

  • Legénység: 2 fő

  • Fegyverzet: 1 db 37 mm-es harckocsiágyú; 1 db 7,5 mm-es géppuska

  • Motor: 82 LE

  • Sebesség: 19 km/h

  • Hatótávolság: 130 km (úton)

  • Páncélzat: 20-42 mm


Somua S-35
somua_s35-1
 
Az S-35 fejlesztését a Somua cég 1935-ben kezdte meg a Char B típus alapjain, sorozatban 1936-tól gyártották. A háború elején a legjobb harckocsitípus volt, fegyverzete egyenértékű volt a német modellekével, páncélzata pedig felülmúlta azokét. Hátrányául róható fel bonyolult futóműve és a személyzet kedvezőtlen elosztása (a parancsnok kezelte a fegyvereket). A legnagyobb gond mégis a rossz hadvezetési elgondolásokból származott, a szétszórt tankok nem vehették fel a versenyt a csoportosan támadó német Panzerekkel. A típus jónéhány példánya a németek kezébe került, azokat a háború végéig használták, elsősorban Norvégiában és a Balkánon.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Hosszúság: 5,45 m

  • Szélesség: 2,12 m

  • Magasság: 2,69 m

  • Súly: 20 t

  • Legénység: 3 fő

  • Fegyverzet: 1 db 47 mm-es L/34-es harckocsilöveg, 1 db 7,5 mm-es géppuska

  • Motor: 190 LE

  • Sebesség: 40 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 260 km

  • Páncélzat: max. 55 mm

  • Japán harckocsik Nyomtatás E-mail
    Type 95 'Ha-Go'
    hi05-armymuseum-tank2
     
    A Type 95 - közismertebb nevén a Ha-Go harckocsi tervezésére az 1930-as évek elején, a japán hadsereg elvárásainak megfelelően került sor. Amikor 1943 elején megszüntették a típus gyártását, már több mint 1100 ilyen harckocsi készült el. A Type 95 legnagyobb hiányossága az volt, hogy a parancsnoknak, egyéb feladatai mellett, még az ágyút is kezelnie kellett, ami jelentősen korlátozta a harcjármű hatékonyságát. Ez a hátrány egészen addig elhanyagolható volt, amíg a típus Mandzsúriában csupán gyalogsággal állt szemben. Ellenben amikor a háború későbbi szakaszában már amerikai harckocsikkal került szembe, már katasztrofális következményekkel járt. Annak ellenére, hogy a típus fegyverzetét gyártana során megerősítették, gyenge páncélzata és csekély tűzereje miatt teljesen hatástalan harckocsinak bizonyult. A Type 95 alapján alakították ki a Type 2 KA-MI úszóharckocsit, amelyet a csendes-óceáni hadműveletek korai szakaszában alkalmaztak.

    TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 4,40 m

  • Szélesség: 2,06 m

  • Magasság: 2,18 m

  • Súly: 7400 kg

  • Legénység: 4 fő

  • Fegyverzet: 1 db 37 mm-es harckocsiágyú; 2 db 7,7 mm-es géppuska

  • Motor: 1 db 120 LE-s, hathengeres, léghűtéses Mitsubishi NVD 6120 dieselmotor

  • Sebesség: 45 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 250 km

  • Páncélzat: 6-14 mm; max. 60 mm


Type 97 'Chi-ha'
atc-japaneseheavy-5

A Type 97, Chi-Ha-nak is nevezett közepes harckocsi a császári japán hadsereg standard páncélosa volt a II. világháborúban. 1937-ben rendszeresítették, a háború során a japánok számára valamennyi fontos arcvonalon alkalmazták Kínától a csendes-óceáni szigetekig. Gyenge páncélvédettsége és 57 mm-es ágyújának alacsony tűzgyorsasága miatt képességeiben elmaradt a szövetséges harckocsik mögött. A harcértéke növelése érdekében az alapmodellből kifejlesztettek egy javított változatot, amely egy hosszú csövű 47 mm-es ágyút kapott az új fejlesztésű toronyba. Ez a változat a Type 97mod típusjelzést kapta. A négy fős harckocsi felépítménye szegecselt volt és kiegészítő fegyverzetként 2 db 7,7 mm-es géppuskával rendelkezett. 170 LE-s V-12 diesel-motorja úton 37 km/h-s sebességet tett lehetővé. Jellegzetessége volt a torony felső peremére erősített keretantenna.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,53 m

  • Szélesség: 2,31 m

  • Magasság: 2,36 m

  • Súly: 15 000 kg

  • Legénység: 4 fő

  • Fegyverzet: 47 mm-es Type 97 harckocsi ágyú, 2 db 7.7 mm-es Type 97 MG géppuska - az egyik torony hátulján, másik a homlokpáncélon.

  • Motor: Mitsubishi Type 97 170 LE-s léghűtéses 21.7L-es lökettérfogatú V-12 diesel

  • Sebesség: 40 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 240 km

  • Magyar harckocsik Nyomtatás E-mail
    Toldi I.
    toldi_1
     
    1938-ban rendszeresítették a magyar honvédségben a svéd L-60-as harckocsi némileg átalakított változatát, melyet a MÁVAG illetve a Ganz gyártott. Az elégtelen fegyverzettel és vékony páncéllal rendelkező könnyű harckocsit elsősorban felderítésre és összekötő feladatok ellátására használták. A Toldi I-esek elégtelen védettségűnek és tűzerejűnek bizonyultak. Mivel nem volt értelme a típus áttervezésének, ezért 1942-ben az egyszerű megerősítés mellett döntöttek. A futómű gyengesége miatt csak a legveszélyeztetettebb helyeken vastagították meg a páncélzatot, amely még így is gyenge maradt. A tűzerő növelése érdekében a Toldi IIA 40 mm-es löveget kapott. Súlya megnőtt, emiatt gyakori volt a futóműhiba, teljesítménymutatói romlottak, ezért jobbára csak felderítésre használták.  

    TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 4,75 m

  • Szélesség: 2,14 m

  • Magasság: 1,87 m

  • Súly: 8,5 t

  • Legénység: 3 fő

  • Fegyverzet: 1 db 20 mm-es 36M nehézpuska; 1db 8 mm-es Gebauer géppuska

  • Motor: Büssing NAG, 8 hengeres; 155 LE

  • Sebesség: 50 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 200 km

  • Páncélzat: 5-13 mm


Turán 40M I.
turan1_3
 
A harckocsi eredeti tervei 1938-39 folyamán Csehszlovákiában készültek, az LT-35 könnyűharckocsira alapozva a konstrukciót, amit Skoda SII-c-nek neveztek el. Megerősített páncélzatú változatát 1940 májusában mutatták be Pilzenben egy licencelhető harckocsitípus után érdeklődő magyar küldöttségnek. Az év júniusában és júliusában további teszteket végeztek Magyarországon, melyek a licencszerződés augusztusi aláírásához vezettek. A magyar mérnökök a Škoda motort 260 LE-s Weisz Manfréd hajtóműre cserélték és a tornyot 2 személyesről 3 személyesre alakították át. A páncélos gyártása Turán I néven 1940 októberében kezdődött. A személyzet nehezen kezelhetőnek tartotta, gyakran meghibásodott, és a páncél vastagsága is elégtelennek bizonyult. Szükségessé vált áttervezése, hogy a védettséget és a tűzerőt növelni lehessen. Az új modell 41M Turán II néven vált ismertté.  

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,50 m

  • Szélesség: 2,44 m

  • Magasság: 2,30 m

  • Súly: 18,2 t

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 40 mm-es 41M harckocsilöveg; 2 db 8 mm-es 34/40M Gebauer géppuska; 3 db 9 mm-es 39M géppisztoly

  • Motor: V8-as; 260 LE

  • Sebesség: 47 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 165 km

  • Páncélzat: 13-25 mm; max. 50 mm


Turán II. 41M
tur2_2

A Turán I áttervezése 1941-re elenged- hetetlenné vált. Az alapmodellből kiindulva egy nagyobb tűzerejű, jobban védett típust kellett kialakítani. Ezt egy nagyobb (75 mm-es) ágyú és egy nagyobb méretű torony beépítésével oldották meg. Ez a módosítás 1 tonnával növelte a tömeget. (A harci súly ugyan 20 tonna alatt maradt, ennek ellenére Magyarországon nehéz harckocsiként tartják nyilván ezt a típust.) A Turán II gyártására még 1943-ban sor került. Az eredeti löveget a rövid 75mm-es MÁVAG lövegre cserélték, homlokpáncélzatot pedig 60 mm-re növelték. Az első Turán II-esek 1943. május 13-15 között kerültek a csapatokhoz. A háború alatt kb. 350 Turán I-et és II-t gyártottak. Ezek a tankok alkották a Honvédség páncélosfegyvernemének a gerincét, de nem lehettek igazán megfelelő ellenfeleik a szovjet T-34-eknek.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,50 m

  • Szélesség: 2,44 m

  • Magasság: 2,60 m

  • Súly: 19,2 t

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 75 mm-es 41M harckocsiágyú; 2 db 8 mm-es géppuska 

  • Motor: V8-as; 260 LE 

  • Sebesség: 45 km/h (úton) 

  • Hatótávolság: 150 km

  • Páncélzat: 13-25 mm; max. 60 mm

  • Páncélzat: 8-33 mm; max. 60 mm

  • Szovjet harckocsik Nyomtatás E-mail
    IS-1
    is-1

    Az átmeneti megoldásnak bizonyult KV család továbbfejlesztéseként jött létre 1943-ban a Joszif Sztalin-ról elnevezett harckocsi. A IS-1-est a KV-85 némileg módosított tornyával szerelték fel, és egy újabb, de szintén 85 mm-es löveggel látták el. A típus a nehéz harckocsik között a könnyebb modellek közé tartozott, köszönhetően a tömör elrendezésnek és a fejlett öntöttacél technológiának. A IS-1-es lett az alapja az ISU önjáró lövegeknek.

    TECHNIKAI ADATOK

    • Hossz: 6,77 m

    • Szélesség: 3,07 m

    • Magasság: 2,73 m

    • Súly: 41 000 kg

    • Legénység: 4 fő

    • Fegyverzet: 1 db 85 mm-es D-25-ös löveg; 2 db 7,6 mm-es géppuska; 1 db 12,7 mm-es géppuska

    • Motor: V-2 Diesel; 600 LE

    • Sebesség: 37 km/ó (úton)

    • Hatótáv: 240 km

    • Páncélzat: 80-160 mm


    IS-2
    is-2-dnst8601536_jpg
     
    Az IS-1 modell 85 mm-es lövege a német nehézharckocsik megjelenése után kevésnek bizonyult, és egyéb szerkezeti átalakítások is szükségessé váltak. Ezért született meg 1944-ben a IS-2, mely erős motorja révén viszonylag mozgékonynak bizonyult, így nemcsak a T-34-esek támogatására volt alkalmas, hanem önálló nehézharckocsi-ezredek létrehozására is módot adott. Az IS-2 a háború egyik legnagyobb tűzerejű és legerősebb páncélosa volt. Méltó ellenfele lett a német Tigrisnek, és sikerrel felvehette a harcot a Tigris erősebben páncélozott, nagyobb tűzerejű "testvérével", a Királytigrissel is. A nyugati szövetségesek egészen a háború végéig nem tudtak fegyverbe állitani hasonló tankot. Az első használható amerikai nehézharckocsi, a 90 mm-es ágyúval felszerelt M26 Pershing csak 1945 tavaszán jelent meg.

    TECHNIKAI ADATOK

    • Hossz: 6,35 m

    • Szélesség: 3,10 m

    • Magasság: 2,75 mSúly: 45 000 kg

    • Legénység: 4 fő

    • Fegyverzet: 1 db 120 mm-es D-25-ös löveg; 2 db 7,6 mm-es DShK géppuska; 1 db 12,7 mm-es DT géppuska

    • Motor: V-2 Diesel; 600 LE

    • Sebesség: 42 km/h (úton)

    • Hatótáv: 160 km

    • Páncélzat: 90-160 mm


    IS-3
    is3

    A harckocsik harci teljesítményének folyamatos elemzése, valamint az elszenvedett sérülések helyének és típusának vizsgálata vezetett a IS-3-as harckocsi kifejlesztéséhez. Ez volt a háború során gyártott utolsó szovjet harckocsi. A jármű terveit két csoport készítette el. Az egyik csoport Kotyin vezetésével szokatlan homlokpáncélzatot fejlesztett ki, melyen a harckocsi elején csukafejszerűen illesztették össze a lejtős páncéllemezeket. Ez az elrendezés csökkentette a jármű tömegét, de reményeik szerint növelte a törzs ellenállását a becsapódó lövedékekkel szemben. A másik, N. L. Duhov vezette csoport radikálisan új, kerek serpenyő alakú tornyot fejlesztett ki, és ebbe építette a 122 mm-es löveget. Ez az új alak megnövelte a védelmet, mivel csökkentette a lövedékek becsapódási energiáját, javította a külső elrendezést és ennek következtében a harci hatékonyságot. A döntést, hogy a két csoport által elért fejlesztéseket egyetlen harckocsiban ötvözzék, a harckocsigyártásért felelős miniszter, V. A. Malisev hozta. Az első mintapéldányt 1944 októberében mutatták be G. K. Zsukov és A. M. Vasziljevszkij marsalloknak, akik támogatták a harckocsi gyártását. Az első, sorozatban gyártott példányok 1945 elején kerültek a csapatokhoz, és egyes jelentések szerint részt vettek a Berlinért vívott harcokban. A harckocsi gyártását 1946 közepéig folytatták, ez idő alatt 2311 példány készült el.

    TECHNIKAI ADATOK

    • Hossz: 6,95 m

    • Szélesség: 3,09 m

    • Magasság: 2,73 m

    • Súly: 46 500 kg

    • Legénység: 4 fő

    •  Fegyverzet: 1 db 122 mm-es D-25T L/43 löveg; 2 db 7,6 mm-es DT géppuska; 1 db 12,7 mm-es DShK géppuska

    • Motor: V-2 12 hengeres Diesel; 600 LE

    • Sebesség: 37 km/h (úton)

    • Hatótáv: 240 km

    • Páncélzat: 30-160 mm

      
    KV-1
     kv-1

    A harmincas évek végére nyilvánvalóvá vált a szovjet tervezők számára, hogy az 5 ágyútoronnyal és 3 löveggel felszerelt T-35-ös nehézharckocsi-modell nem felel meg a korszerű követelményeknek. Ezért T-34-es közepes harckocsi tervezésével párhuzamosan megkezdték a KV típusjelű (KV=Kliment Vorosilov) nehézharckocsi-sorozat kifejlesztését is. A T-34-eshez hasonlóan ezt a modellt is egy toronnyal látták el, a teste pedig döntött lemezekből készült. Páncélzata vastag volt, sebessége viszonylag kicsi. A Szovjetunió megtámadásakor még kevés példány állt hadrendben, a gyártás csúcspontja már a háború idejére esik. 1943 után fokozatosan a KV-85-ös modell váltotta fel.

    TECHNIKAI ADATOK

    • Hossz: 6,75 m

    • Szélesség: 3,35 m

    • Magasság: 2,75 m

    • Súly: 48 000 kg

    • Legénység: 5 fő

    • Fegyverzet: 1 db 76,2 mm-es F34-es harckocsiágyú; 3 v. 4 db 7,62 mm-es Degtyarev géppuska

    • Motor: V-2K, 12 hengeres Diesel; 600 LE

    • Sebesség: 37 km/h (úton)

    • Hatótáv: 340 km

    • Páncélzat: 30-90 mm

       
    KV-2
    kv-2_01

    A KV-2 szovjet nehéz harckocsi, KV-1 harckocsi úgynevezett tüzérségi változata. Az 1940-ben meg- jelent KV-2 nagy, kocka alakú forgótornyába egy 152 milliméteres tarack került. Feladata, hogy a harckocsiknak önjáró tüzérségként tûztámogatást adjon. A rosszul tervezett toronykoszorú miatt a 12 tonnás tornyot csak akkor lehetett elfordítani, ha a harckocsi teljesen vízszintesen állt. A torony 10 tonnával növelte a harckocsi tömegét, korlátozta mozgását és instabillá tette. Ennek ellenére a KV-2 nagy szerepet játszott abban, hogy a Vörös Hadseregnek 1940 februárjára végre sikerült áttörnie a Mannerheim-vonalat. A KV-2 szinte sebezhetetlennek bizonyult - a finn 37 mm-es páncéltörők nem tudtak elbánni vele - és óriási tűzereje hatásosan támogatta a szovjet gyalogságot a finn betonerődök elleni rohamok alatt. 1941 nyarán azonban végleg bebizonyosodott alkalmatlansága, megmaradt példányait tornyuk eltávolítása után KV-1-gyé alakították át.

    TECHNIKAI ADATOK

    • Hossz: 6,75 m

    • Szélesség: 3,35 m

    • Magasság: 3,35 m

    • Súly: 53 000 kg

    • Legénység: 6 fő

    • Fegyverzet: 152 mm-es tarack 2x7,62 mm-es géppuska

    • Motor: V-2K, 12 hengeres Diesel; 600 LE

    • Sebesség: 26 km/h (úton)

    • Hatótáv: 160 km

    • Páncélzat: 75-110 mm

     
     
    T-28
    fin-t28-jannetirkkonen
     
    A brit és német harckocsitervek hatására kialakított T-28 közepes harckocsinak egy középen elhelyezett főtornya és két géppuskával felfegyverzett melléktornya volt a páncéltest elülső részén. A harcjármű futóműrendszere a brit Vickers cég egyik harcjárművének tökéletes másolata volt. Jóllehet a prototípust 45 mm-es főlöveggel fegyverezték fel, a sorazatgyártású példányokat már egy jóval nagyobb teljesítményű, 75 mm-es rövid csövű, alacsony kezdősebességű ágyúval szerelték fel. A T-28-asnak számos különböző altípusa, illetve változata volt, amelyek közül jó néhányat a típussal szerzett harci tapasztalatok alapján alakítottak ki. A T-28C-1 például a Vörös Hadsereg szempontjából balszerencsés szovjet-finn háborút követően megerősített homlok-, illetve toronypáncélzattal kezdték gyártani. Érdekes változat volt a T-28(V) parancsnoki harckocsi. Ezt rádióval is felszerelték, amelynek gyűrű formájú keretantennáját a jármű tornyán helyezték el.

    TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 7.44 m

  • Szélesség: 2,80 m

  • Magasság: 2,83 m

  • Súly: 28 509 kg

  • Legénység: 6 fő

  • Fegyverzet: egy 76,2 mm ágyú; három 7,62 mm géppuska

  • Motor: egy 500 LE teljesítményű M-17V-12 benzinmotor

  • Sebesség: 37 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 220 km

  • Páncélzat: 10-80 mm


T-34
t-34
  
A 2. világháború egyik legjobb harckocsitípusának fejlesztését 1937-ben kezdték el. Forradalmian új konstrukció volt: döntött páncélzatú test, melyet hegesztéssel szereltek össze; öntéses eljárással készült torony. Nagy előnye volt a típusnak, hogy az egyszerű technológia miatt kevésbé képzett személyzet is elvégezhette az összeszerelést, és a harctéren is könnyen javítható volt. Megbízható motorja a német harckocsiknál jóval nagyobb hatótávolságot biztosított számára. A T-34/76 1941-ben állt hadrendbe. A nyugati szakértők egybehangzó véleménye, hogy a T-34, első fellépésekor 1941-ben a Szovjetunió megtámadásakor tűzerőben, páncélzatban és mozgékonyságban minden más harckocsit felülmúlt.  A T-34-es a legnagyobb lőtávolságról is ki tudta lőni a német Pz III. és Pz IV. harckocsit, ezek viszont csak kivételes esetben tudták leküzdeni. A kurszki csatában a Panther-eknek is méltó ellenfele volt. A T-34 páncélzata 45 mm volt, 30, 45 és 50° szögben döntve. A ferde páncélt a páncéltörő gránátok nehezebben ütötték át, könnyebben elcsúsztak rajta, vagy lepattantak róla. Két fő változatban készült. A már így is jelentős tűzerőt 1944-ben tovább növelték. A T-34/85-ös többek között a koreai, valamint az 1967-es és 1973-as arab-izraeli háborúkban is jelen volt. Nagyobb lövege miatt megnövelt méretű tornyot és vastagabb páncélzatot kapott.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 5,92 m

  • Szélesség: 3,00 m

  • Magasság: 2,40 m

  • Súly: 26 000 kg

  • Legénység: 4 fő

  • Fegyverzet: 1 db 76,2 mm-es harckocsiágyú; 2 db 7,62 mm-es géppuska

  • Motor: V-2-34 V-12, 12 hengeres Diesel-motor, 500 LE

  • Sebesség: 55 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 190 km

  • Páncélzat: 15-70 mm

  
T-35
t-35
 
A "gördülő erőd"-öt 1933 és 1939 között gyártották. A T-35 öt tornyából háromban ágyú, kettőben géppuska volt elhelyezve. A középső főtoronyban 76.2 mm-es, az elülső és a hátulsó kisebb ágyútornyokban 45 mm-es ágyúk voltak. A két géppuskatoronyban (az egyik a fedélzet bal oldalán, elöl volt elhelyezve, a másik jobb oldalt, hátul) DT-géppuskák kaptak helyet. Ennek ellenére korszerűtlennek számított, mivel páncélzata és viszonylag kis sebessége egyaránt sebezhetővé tette. A németek már a háború első hónapjaiban mindet megsemmisítették. Felváltására kezdték el gyártani 1940-ben a KV-1 típusú harckocsit.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 9,72 m

  • Szélesség: 3,20 m

  • Magasság: 3,43 m

  • Súly: 45 000 kg 

  • Legénység: 10 fő

  • Fegyverzet: 1 db 76,2 mm-es és 2 db 45 mm-es harckocsiágyú; 5 db 7,62 mm-es géppuska

  • Motor: M-17, 12 hengeres; 500 LE

  • Sebesség: 30 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 150 km

  • Páncélzat: 11-50 mm


T-60
t60
 
A T-60 szovjet könnyű harckocsit a T-40 kétéltű felderítő harckocsi pótlására tervezték. Sorozat- gyártása 1941. novemberében kezdődött. A II. világháború első hónapjai megmutatták, hogy a harcban többre van szükség, mint a mozgékonyság és úszóképesség. Ezért a T-60 homlokpáncélját 20 milliméterre növelték, és 20 milliméteres gyorstüzelő ágyúval fegyverezték fel, melynek tűzereje megfelelt a 37 milliméteres harckocsiágyúénak. A súlynövekedés miatt a továbbiakban a T-60 már nem volt úszóképes. Jellegzetessége a jármű bal oldalán elhelyezett torony volt. A T-60-at a felderítők kapták, de használták a gyalogság közvetlen támogatására is, ami a vékony páncélzat miatt nagy veszteségeket eredményezett. T-70-nel történt felváltásáig több mint 6 000 darab T-60 készült. Megmaradt példányait a BM sorozatvetők alvázaként és az 57 milliméteres páncéltörő ágyú páncélozott vontatójaként használták.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 3,82 m

  • Szélesség: 1,98 m

  • Magasság: 2,23 m

  • Súly: 5150 kg 

  • Legénység: 2 fő

  • Fegyverzet: 1 db 20 mm-es harckocsiágyú és 1 db 7,62 mm-es géppuska

  • Motor: 70 LE-s motor

  • Sebesség: 45 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 614 km

  • Páncélzat: 7-20 mm


T-70
t70

A 1930-as években a szovjet hadvezetés rengeteg időt és fáradságot áldozott egy könnyűharckocsi-sorozat kifejlesztésére. Amikor 1941 júniusában Németország megtámadta a Szovjetuniót, ezen munkálatok legfrissebb "eredménye" a T-70-es volt. A típus megfelelő páncélzattal rendelkezett, fegyverzete azonban csak korlátozottan volt alkalmas a nehezebb harckocsik leküzdésére, elsősorban azért, mert a harckocsi parancsnokának egyedül kellett kiszolgálnia a löveget, ami alaposan megnehezítette egyéb feladatainak ellátását. A T-70 így nem kapott jelentősebb szerepet a háborúban, elsősorban felderítésre és a gyalogság közvetlen támogatására használták. 1943 végéig több mint 8000 darabot gyártottak a típusból, de a puszta számoktól eltekintve a T-70 csak a legnagyobb jóindulattal volt élvonalbeli harckocsinak tekinthető. A típus teljesítménye természetesen sokkal jobb volt, mint elődjéé, a T-60-asé, de a német páncélosok tűzerejével szemben már 1941/42-ben is hátrányba került.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 4,29 m

  • Szélesség: 2,32 m

  • Magasság: 2,04 m

  • Súly: 9367 kg

  • Legénység: 2 fő

  • Fegyverzet: egy 45 mm ágyú; egy 7,62 mm géppuska

  • Motor: 140 LE összteljesítményű GAZ-202 benzinmotor

  • Sebesség: 45 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 360 km

  • Páncélzat: 10-60 mm




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 23
Tegnapi: 72
Heti: 95
Havi: 1 945
Össz.: 221 740

Látogatottság növelés
Oldal: harckocsik
második világháború - © 2008 - 2024 - csata.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »